e 2022

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Tereza ČEŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

Název česky

METODIKA 3A: Nástroj pro reflexi výuky a hodnocení její kvality

Název anglicky

The 3A Methodology: Teaching reflection and quality assessment tool

Autoři

JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Petr NAJVAR a Tereza ČEŠKOVÁ

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 2022

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Čítárna Munispace

ISBN

978-80-280-0236-7

Klíčová slova česky

metodika 3A, kvalita výuky, didaktická kazuistika

Klíčová slova anglicky

3A methodology, teaching quality, didactic case study

Štítky

Munipress

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 8. 3. 2023 08:58, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

ORIG EN

V originále

Metodika 3A  – označení pro metodický postup reflexe a kvalitativní analýzy výuky, který je spojen s hodnocením kvality výuky a s návrhem zlepšujících změn. Pojetí metodiky 3A se hlásí k tradici didaktické analýzy zaměřené na obsah vzdělávání, jak je rozvíjena v didaktickém přístupu W. Klafkiho (1967). Jde zde o to, že učitel se v prvním kroku zamýšlí nad otázkou, „čemu budu vyučovat / co se žáci budou učit“ a od odpovědi na ni odvozuje volbu výukových postupů, tj. „jak budu vyučovat / jak budou žáci postupovat při učení“. Představený způsob výzkumu výuky má vycházet vstříc učitelům především tím, že se věnuje otázkám, které učitelé musí skutečně řešit, když výuku připravují, když v ní pracují se žáky a když se zamýšlejí nad způsoby, jak ji zlepšovat. Učitelům publikace nabídne možnost zabývat se výzkumnými poznatky a budou mít možnost je v praxi zužitkovat.

Anglicky

3A procedure – designation for the methodological procedure of reflection and qualitative analysis of teaching, which is associated with the evaluation of the quality of teaching and the proposal of improving changes. The concept of 3A methodology follows the tradition of didactic analysis focused on the content of education as developed in the didactic approach of W. Klafki (1967). The idea here is that the teacher first reflects on the question “what will I teach / what will the pupils learn” and derives the choice of teaching practices, i.e. “how will I teach / how will the pupils go about learning”, from the answer to this question. The method of research on teaching presented here is intended to meet the needs of teachers first and foremost by addressing the questions that teachers actually have to address when they prepare lessons, when they work with pupils in them, and when they reflect on ways to improve them. The book will offer teachers the opportunity to engage with research findings and to put them into practice.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170, interní kód MU
Název: Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (Akronym: ZIP MUNI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Zobrazeno: 9. 11. 2024 01:07