J 2022

Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants

RODOVÁ, Veronika a Hana HORKÁ

Základní údaje

Originální název

Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants

Název česky

Osobnosti francouzské revoluce: vytváření a čtení textu technikou živých obrazů

Název anglicky

Great Figures of the French Revolution: Creating and Reading by Using Live Pictures

Autoři

RODOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana HORKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Synergies Europe, Sylvains-lès-Moulins, France, GERFLINT (Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Francais Langue Internationale), 2022, 1951-6088

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Francie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00128833

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí

Klíčová slova anglicky

French Revolution; live pictures; theater in education; historical awareness

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2024 11:10, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.

Anotace

V originále

L’article présente une analyse didactique de situations de classe enregistrées lors de l’enseignement du thème de la Révolution française. Le support pédagogique en question était la technique des tableaux vivants qui doit être comprise comme une sorte de représentation théâtrale. Les situations de classe ont été évaluées à l’aide de la méthodologie 3A (annotation, analyse et alternative des situations d’enseignement) et de sources historiques pertinentes. L’article montre comment l’utilisation de sources historiques avec des méthodes didactiques appropriées contribue à la création d’une conscience historique des élèves.

Česky

Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velké francouzské revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány pomocí metodiky 3A (anotace, analýza a alterace výukových situací) a relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.