2022
Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants
RODOVÁ, Veronika a Hana HORKÁZákladní údaje
Originální název
Grandes figures de la Révolution française: création et lecture à l’aide de la technique des tableaux vivants
Název česky
Osobnosti francouzské revoluce: vytváření a čtení textu technikou živých obrazů
Název anglicky
Great Figures of the French Revolution: Creating and Reading by Using Live Pictures
Autoři
RODOVÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana HORKÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Synergies Europe, Sylvains-lès-Moulins, France, GERFLINT (Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Francais Langue Internationale), 2022, 1951-6088
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Francie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00128833
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Velká francouzská revoluce; živé obrazy; dramatizace; historické vědomí
Klíčová slova anglicky
French Revolution; live pictures; theater in education; historical awareness
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2024 11:10, Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
V originále
L’article présente une analyse didactique de situations de classe enregistrées lors de l’enseignement du thème de la Révolution française. Le support pédagogique en question était la technique des tableaux vivants qui doit être comprise comme une sorte de représentation théâtrale. Les situations de classe ont été évaluées à l’aide de la méthodologie 3A (annotation, analyse et alternative des situations d’enseignement) et de sources historiques pertinentes. L’article montre comment l’utilisation de sources historiques avec des méthodes didactiques appropriées contribue à la création d’une conscience historique des élèves.
Česky
Studie přináší didaktickou analýzu výukových situací, které byly zaznamenány při realizaci výukového tématu Velké francouzské revoluce. Ústředním didaktickým postupem byla metoda živých obrazů, kterou chápeme jako variantu dramatizace. Výukové situace byly posuzovány pomocí metodiky 3A (anotace, analýza a alterace výukových situací) a relevantních historických pramenů. Studie ukazuje, jak lze prací s historickými prameny v propojení s vhodnými didaktickými prostředky budovat historické vědomí žáků.
Anglicky
The article presents a didactic analysis of classroom situations recorded while teaching the topic of the French Revolution. The teaching aid in question was the method of live pictures which is to be understood as a theater performance of sorts. Individual classroom situations were assessed using the 3A methodology (anotation, analysis and alternative of classroom situations) and relevant historical sources. The article shows how using historical sources together with appropriate didactic methods contributes to create historical awareness of pupils.