2022
Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou
MAJCÍK, MartinZákladní údaje
Originální název
Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou
Název anglicky
Teacher‘s error management behavior during whole class interaction
Autoři
Vydání
1., elektronické vyd. Brno, 135 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 519, 2022
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-280-0127-8
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M280-0127-2022
Klíčová slova česky
učitelská práce s chybou; činnosti při řešení chyb; chybová situace; žákovská chyba;strach z chyby;klima pro práci s chybou;konstruktivistický přístup;učitelská zpětná vazba; oprava; korekce; lešení; žákovské zapojení; podpora učitele
Klíčová slova anglicky
error management behaviour; mistake-handling activities; error situation; pupils’ mistake;fear of making mistake;error climate;constructivist approach; teacher feedback; repair; correction; scaffolding; engagement; teachers’ support
Štítky
Změněno: 3. 4. 2023 14:08, PhDr. Lea Novotná
V originále
Kniha se svým tématem zaměřuje na fenomén žákovské chyby, který je úzce spjat se školní výukou a učením. Cílem textu je představit učitelskou práci s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou. V rámci teorie je pozornost věnována zejména aktuálnímu pojetí chyby, tvorbě klimatu pro práci s chybou a roli zpětné vazby v chybové situaci. Prezentován je také vlastní kvalitativní výzkum, jenž popisuje přístup učitelů k žákovským chybám a identifikuje důležité činnosti realizované během výuky. Výsledky výzkumu tak mohou posloužit nejen samotným učitelům k reflexi vlastní práce s žákovskou chybou, ale mohou být rovněž inspirujícím materiálem pro studenty pregraduální přípravy.
Anglicky
The book deals with the topic of students’ errors, which are considered an important educational phenomenon. The goal of this text is to introduce teacher error management behavior during whole-class interaction. From a theoretical point of view, the book pays attention to the conception of mistakes, error climate, and the role of teacher feedback during error situations. The book also presents qualitative research, that is focused on teachers’ approaches to mistakes and activities implemented during handling students’ mistakes. The results could be useful not only for teachers to reflect on their work with students’ errors but can also be inspiring material for undergraduate students.