B 2022

Christian Gottfried Krause: O hudební poezii. Komentovaný překlad

ŠŤASTNÁ, Kateřina Alexandra

Základní údaje

Originální název

Christian Gottfried Krause: O hudební poezii. Komentovaný překlad

Název anglicky

Christian Gottfried Krause: On Musical Poetry. An Annotated Translation

Autoři

ŠŤASTNÁ, Kateřina Alexandra

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 343 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 521, 2022

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-280-0146-9

Klíčová slova česky

Christian Gottfried Krause, Von der musikalischen Poesie, komentovaný překlad, hudební poezie, píseň, opera, oratorium, kantáta, libreto, hudební estetika, umělecká kritika, Berlín, stará hudba, vokálně-instrumentální žánry, vokální interpretace

Klíčová slova anglicky

Christian Gottfried Krause, Von der musikalischen Poesie, annoted translation, musical poetry, Lied, opera, oratorium, cantata, libreto, aesthetic of music, art criticism, Berlin, early music, vocal-instrumental genres, vocal performance

Štítky

Změněno: 21. 3. 2023 12:40, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Pojednání „Von der musikalischen Poesie“ náleží ke spíše opomíjeným spisům berlínské provenience druhé poloviny 18. století. Je tomu tak i přesto, že toto nejrozsáhlejší dílo Christiana Gottfrieda Krauseho mělo nezanedbatelný vliv na utváření estetických názorů jeho současníků i autorů o generaci mladších. Inspiroval se jím např. J. J. Quantz, J. A. Hiller, J. F. Reichardt či J. G. Sulzer. Krauseho pojednání ovlivnilo též formování estetických náhledů v pražském intelektuálním prostředí kolem roku 1800 a v několika následujících desetiletích. Spis je cenným zdrojem informací týkajících se problematiky související s estetickými, teoretickými i provozně praktickými otázkami hudebního umění 2. poloviny 18. století.

Anglicky

“Von der musikalischen Poesie” can be recognised as one of the hitherto unjustly neglected and less known writings of the Berlin provenance of the second half of the 18th century – despite the figure of Ch. G. Krause and his most extensive work had a considerable influence on the formation of the aesthetic views of his contemporaries as well as a generation younger authors. Furthermore, Krause's treatise influenced the formation of the Prague intellectual milieu aesthetic views around 1800 and in the several decades that followed. The treatise offers a lot of valuable information for research related to the aesthetic, theoretical and practical aspects of musical art in the second half of the 18th century.