ŠAFÁROVÁ, Katarína, Jiří MEKYSKA, Tomáš URBÁNEK, Lukáš ČUNEK, Galáž ZOLTÁN, Ján MUCHA, Vojtěch ZVONČÁK and Jiřina BEDNÁŘOVÁ. Grafomotorické dovednosti: Nové přístupy k diagnostice (Graphomotor skills: New approaches to diagnosis). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0256-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Grafomotorické dovednosti: Nové přístupy k diagnostice
Name in Czech Grafomotorické dovednosti: Nové přístupy k diagnostice
Name (in English) Graphomotor skills: New approaches to diagnosis
Authors ŠAFÁROVÁ, Katarína, Jiří MEKYSKA, Tomáš URBÁNEK, Lukáš ČUNEK, Galáž ZOLTÁN, Ján MUCHA, Vojtěch ZVONČÁK and Jiřina BEDNÁŘOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50102 Psychology, special ;
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
ISBN 978-80-280-0256-5
Keywords (in Czech) grafomotorické dovednosti; psaní; grafomotorické obtíže; diagnostika
Keywords in English graphomotor skills; writing; graphomotor disabilities; assessment
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 29/3/2023 12:39.
Abstract
Předkládaná publikace se zaměřuje na grafomotorické dovednosti a jejich poruchy a přináší nové možnosti jejich diagnostiky. V úvodu pojednává o různých teoriích psaní a o vývoji grafomotoriky a psaní. Dále definuje poruchy grafomotoriky a vývojové dysgrafie a nabízí přehled diagnostických metod pro hodnocení poruch rukopisu. V závěrečné kapitole autoři představují originální přístup k diagnostice grafomotorických obtíží založený na objektivní analýze online písma. Výsledná „Škála pro hodnocení poruch grafomotoriky a rukopisu“ (GHDRS) umožňuje detailní vyhodnocení zdrojů potíží dítěte. Kniha je určena primárně pracovnicím a pracovníkům v oblasti školského poradenského systému, hlavně speciálním pedagogům a psychologům, ale i dalším zájemcům o grafomotoriku.
Abstract (in English)
This book focuses on graphomotor skills, their disorders and brings new possibilities to their diagnosis. The introduction discusses various theories of writing and the development of graphomotor skills and writing. It also defines graphomotor disorders and developmental dysgraphia and offers an overview of diagnostic methods for assessing handwriting disabilities. In the final chapter, the authors present an original approach to diagnosing graphomotor disabilities based on an objective analysis of online handwriting. The resulting “Graphomotor and Handwriting Disabilities Rating Scale” (GHDRS) allows for a detailed assessment of the sources of a child’s difficulties. The book is intended primarily for workers in the school guidance system, especially special educators and psychologists, but also for others interested in graphomotor skills.
Links
GA18-16835S, research and development projectName: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby (Acronym: DiagnosisDysgraphia)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 7/5/2024 20:02