J 2023

Social media charity campaigns and pro-social behaviour. Evidence from the Ice Bucket Challenge

FAZIO, Andrea, Tommaso REGGIANI a Francesco SCERVINI

Základní údaje

Originální název

Social media charity campaigns and pro-social behaviour. Evidence from the Ice Bucket Challenge

Autoři

FAZIO, Andrea (380 Itálie), Tommaso REGGIANI (380 Itálie, garant, domácí) a Francesco SCERVINI (380 Itálie)

Vydání

JOURNAL OF ECONOMIC PSYCHOLOGY, AMSTERDAM, ELSEVIER SCIENCE BV, 2023, 0167-4870

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.500 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14560/23:00134089

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

UT WoS

000966233100001

Klíčová slova anglicky

Donations; Volunteering; Altruism; Social media campaigns; Ice bucket challenge

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 2. 2024 15:37, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

Social media use plays an important role in shaping individuals’ social attitudes and economic behaviours. One of the first well-known examples of social media campaigns is the Ice Bucket Challenge (IBC), a charity campaign that went viral on social media networks in August 2014, aiming to collect money for research on amyotrophic lateral sclerosis (ALS). We rely on UK longitudinal data to investigate the causal impact of the Ice Bucket Challenge on pro-social behaviours. In detail, this study shows that having been exposed to the IBC increases the probability of donating money, and it also increases the amount of money donated among those who donate at most £100. We also find that exposure to the IBC has increased the probability of volunteering and the level of interpersonal trust. However, all these results, except for the result on the intensive margins of donations, are of short duration and are limited to less than one year. This supports the prevalent consensus that social media campaigns may have only short-term effects.

Návaznosti

GA20-06785S, projekt VaV
Název: Experimentální analýza problematiky přispívání na vícenásobné veřejné statky
Investor: Grantová agentura ČR, Experimental analysis of multiple public goods funding dilemmas

Přiložené soubory