D 2022

La mort de Catherine Mavrikakis

KYLOUŠEK, Petr

Základní údaje

Originální název

La mort de Catherine Mavrikakis

Název česky

Smrt v díle Catherine Mavrikakisové

Název anglicky

Death by Catherine Mavrikakis

Autoři

KYLOUŠEK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Prešov, La Mort, Actes de la XXIXe Université française de l'Association Jan Hus, od s. 19-33, 15 s. 2022

Nakladatel

Prešovská univerzita v Prešove

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

pdf sborníku

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00134090

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-555-2977-6

Klíčová slova česky

Quebecký román; Catherine Mavrikakis; obaznost smrti; scénografie

Klíčová slova anglicky

Quebec Novel; Catherine Mavrikakis; imaginary of death; scenography

Štítky

kontrola_RIV, rivok

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2024 09:39, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

ORIG CZ EN

V originále

Des son premier roman Deuils cannibales et mélancoliques (2000), Catherine Mavrikakis a partie liée avec le theme de la mort. Constatée, exaltée, métaphorisée, souvent comme une glorification baroque de la vie a contrario, la mort se déploie a travers son oeuvre qu’il s’agisse de Fleurs de crachat (2005), du Ciel de Bay City (2008), d’Omaha Beach (2008), des Derniers jours de Smokey Nelson (2011), du roman dystopique Oscar de Profundis (2016) ou de son roman d’espionnage L’Annexe (2019). Elle est présente aussi dans ses récits autofictionnels ou fictions familiales La Ballade d’Ali Baba (2014), Ce qui restera (2017) et L’Absente de tous bouquets (2020). La contribution tentera de cerner l’imaginaire de la mort, notamment les modalités de sa scénographie et de sa rhétorique.

Česky

Od svého prvního románu Deuils cannibales et mélancoliques (2000) se Catherine Mavrikakis zabývá tématem smrti. Sleduje ji,zdůrazňuje ji, metaforizuje ji - často jako barokní glorifikaci života a contrario - v celém svém díle, ať už jde o Fleurs de crachat (2005), Le Ciel de Bay City (2008), Omaha Beach (2008), Les Derniers jours de Smokey Nelson (2011), dystopický román Oscar de Profundis (2016) nebo špionážní román L'Annexe (2019). Smrt je také přítomna v autobiografických příbězích nebo rodinných fikcích La Ballade d'Ali Baba (2014), Ce qui restera (2017) a L'Absente de tous bouquets (2020). Příspěvek se pokouší zmapovat imaginaci smrti, včetně modalit její scénografie a rétoriky.

Návaznosti

GA20-14919S, projekt VaV
Název: Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy (Akronym: Centrum a periferie)
Investor: Grantová agentura ČR, Centrum a periferie: proměny postkoloniální situace v románských literaturách Ameriky, Afriky a Evropy
Zobrazeno: 20. 10. 2024 01:07