MORAVEC, Václav, Ladislav DUŠEK, Jakub GREGOR, Jiří JARKOVSKÝ, Martin KOMENDA, Ondřej MÁJEK, Tomáš PAVLÍK, Alžběta KRAUSOVÁ, Radek MAŘÍK a Petr ŠNAJDÁREK. COVID-19 infodemie. první. Praha: Nakladatelství Academia, 2022, 437 s. ISBN 978-80-200-3434-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název COVID-19 infodemie
Název anglicky COVID-19 Infodemic
Autoři MORAVEC, Václav, Ladislav DUŠEK (203 Česká republika, garant, domácí), Jakub GREGOR (203 Česká republika, domácí), Jiří JARKOVSKÝ (203 Česká republika, domácí), Martin KOMENDA (203 Česká republika, domácí), Ondřej MÁJEK (203 Česká republika, domácí), Tomáš PAVLÍK (203 Česká republika, domácí), Alžběta KRAUSOVÁ, Radek MAŘÍK a Petr ŠNAJDÁREK.
Vydání první. Praha, 437 s. 2022.
Nakladatel Nakladatelství Academia
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 30304 Public and environmental health
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14110/22:00129615
Organizační jednotka Lékařská fakulta
ISBN 978-80-200-3434-2
Klíčová slova česky koronavirus; epidemie; infodemie; data; žurnalistika; média; dezinformace; informační poruchy
Klíčová slova anglicky coronavirus; epidemic; infodemic; data; journalism; media; disinformation; information disorders
Změnil Změnil: Mgr. Jakub Gregor, Ph.D., učo 16577. Změněno: 28. 3. 2023 10:33.
Anotace
Kniha se zabývá fenoménem infodemie, tedy šířením nadměrného množství nepravdivých či nepřesných informací o zdravotním problému (např. o viru, epidemii, pandemii apod.), které ztěžuje nalezení jeho účinného řešení. Pojem infodemie začala Světová zdravotnická organizace (WHO) používat na počátku roku 2020 – a to v souvislosti s globální pandemií COVID-19. Autorský kolektiv pod vedením Václava Moravce detailně zkoumá faktory, jež k rozvoji infodemie přispívají (např. nepřipravenost veřejných zdravotních institucí na zvládání pandemie, politické využívání/zneužívání pandemie, nízká míra mediální a zdravotní gramotnosti populace, informační přetížení společnosti, honba médií za sledovaností apod.). Dominantní částí publikace jsou projevy infodemie v tuzemské mediální krajině (např. dezinformační narativy v počátcích pandemie a jejich šíření, nevhodné využívání válečných metafor novináři, nepřesná práce médií s čísly, monitorování pandemie v přímém přenosu bez ohledu na širší kontext apod.). Kniha je rovněž doplněna o přehledný výkladový slovník zásadních pojmů ve vazbě na potlačování COVID-19 infodemie.
Anotace anglicky
The book deals with the phenomenon of infodemic, i.e. the spread of excessive amounts of false or inaccurate information about a health problem (e.g. a virus, epidemic, pandemic, etc.), which makes it difficult to find an effective solution. The World Health Organization (WHO) started using the term infodemia in the beginning of 2020 – in connection with the global pandemic COVID-19. The authors' team led by Václav Moravec examines in detail the factors contributing to the development of infodemic (e.g. unpreparedness of public health institutions to deal with a pandemic, political exploitation/abuse of pandemics, low level of media and health literacy of the population, information overload in society, media chasing ratings, etc.). The dominant part of the publication is the manifestations of infodemic in the domestic media landscape (e.g. disinformation narratives in the early days of the pandemic and their spread, inappropriate use of war metaphors by journalists, inaccurate handling of numbers by the media, live monitoring of the pandemic without taking into account the wider context, etc.). The book is also supplemented by a clear explanatory glossary of key terms in relation to the suppression of the COVID-19 infodemic.
Návaznosti
TL04000176, projekt VaVNázev: Covid-19 infodemie: AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku
Investor: Technologická agentura ČR, Covid-19 infodemie: AI komunikační platforma potlačující infodemii ve vazbě na novinářskou a mediální etiku
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 00:23