J 2023

Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy

KOLUMBER, Tereza a Jiří ZOUNEK

Základní údaje

Originální název

Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy

Název anglicky

lnterwar foreign language education in one of Baťa's foreign language schools

Autoři

KOLUMBER, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogicka orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00130525

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

baťovské školství; Zlín; výuka cizích jazyků; reforma školy; meziválečné období

Klíčová slova anglicky

Baťa's education; Zlín; foreign language education; school reform; the interwar period

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2024 13:21, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Příspěvek se soustředí na výuku cizích jazyků v prostředí baťovského Zlí na ve třicátých letech minulého století na příkladu soukromé cizojazyčné školy. Cílem příspěvku je prozkoumat, popsat a vysvětlit vznik a další vývoj cizojazyčné školy a rozvíjení jazykových schopností žáků v jejích podmínkách v období meziválečném. Metodologicky vycházíme z tradičně používaných metod historického výzkumu (metoda přímá a nepřímá). Vzdělávací instituci zkoumáme jak ze širších celospolečenských souvislostí, tak zároveň sledujeme každodenní život školy pomocí historiografického přístupu mikrohistorie. Předložená studie je rozdělena na tři části. Nejprve vysvětlujeme metodologii výzkumu, poté se zaměřujeme na faktory ovlivňující vznik a organizaci zkoumané cizojazyčné školy, a nakonec se zabýváme rozvíjením jazykových schopností žáků. Výsledky výzkumu ukazují úzké propojení vedení koncernu Baťa a života zkoumané školy. Výběr a způsob zprostředkování učiva nebyl determinován pouze potřebami výrobního podniku, ale i meziválečným reformním hnutím a novými přístupy k výuce cizích jazyků.

Anglicky

This paper focuses on foreign language education in the environment of Baťa's Zlín in the 1930s through the example of a private foreign language school. The aim of the study is to examine, describe and explain the establishment and further development of this school and foreign language education in the conditions of the school in the interwar period. Methodologically, this paper is based on traditionally used methods of historical research (the direct and indirect methods). We study the educational institution from a broader social context, as well as examine the daily life of the school using the histographic approach of microhistory. The presented study is divided into three parts. First, we explain the research methodology, then focus on the factors influencing the establishment and organization of the educational institution, and finally, we deal with the development of language skills. The research results show a close connection between the management of the Baťa Group and the life of the examined school. The content of the lessons was determined not only by the needs of the manufacturing company but also by the interwar reform movement and by new approaches to foreign language education.

Návaznosti

MUNI/A/1401/2022, interní kód MU
Název: Výstupy učení v kontextu faktorů vzdělávacích institucí
Investor: Masarykova univerzita, Výstupy učení v kontextu faktorů vzdělávacích institucí