2023
Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy
KOLUMBER, Tereza a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy
Název anglicky
lnterwar foreign language education in one of Baťa's foreign language schools
Autoři
KOLUMBER, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogicka orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00130525
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
baťovské školství; Zlín; výuka cizích jazyků; reforma školy; meziválečné období
Klíčová slova anglicky
Baťa's education; Zlín; foreign language education; school reform; the interwar period
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 3. 2024 13:21, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Příspěvek se soustředí na výuku cizích jazyků v prostředí baťovského Zlí na ve třicátých letech minulého století na příkladu soukromé cizojazyčné školy. Cílem příspěvku je prozkoumat, popsat a vysvětlit vznik a další vývoj cizojazyčné školy a rozvíjení jazykových schopností žáků v jejích podmínkách v období meziválečném. Metodologicky vycházíme z tradičně používaných metod historického výzkumu (metoda přímá a nepřímá). Vzdělávací instituci zkoumáme jak ze širších celospolečenských souvislostí, tak zároveň sledujeme každodenní život školy pomocí historiografického přístupu mikrohistorie. Předložená studie je rozdělena na tři části. Nejprve vysvětlujeme metodologii výzkumu, poté se zaměřujeme na faktory ovlivňující vznik a organizaci zkoumané cizojazyčné školy, a nakonec se zabýváme rozvíjením jazykových schopností žáků. Výsledky výzkumu ukazují úzké propojení vedení koncernu Baťa a života zkoumané školy. Výběr a způsob zprostředkování učiva nebyl determinován pouze potřebami výrobního podniku, ale i meziválečným reformním hnutím a novými přístupy k výuce cizích jazyků.
Anglicky
This paper focuses on foreign language education in the environment of Baťa's Zlín in the 1930s through the example of a private foreign language school. The aim of the study is to examine, describe and explain the establishment and further development of this school and foreign language education in the conditions of the school in the interwar period. Methodologically, this paper is based on traditionally used methods of historical research (the direct and indirect methods). We study the educational institution from a broader social context, as well as examine the daily life of the school using the histographic approach of microhistory. The presented study is divided into three parts. First, we explain the research methodology, then focus on the factors influencing the establishment and organization of the educational institution, and finally, we deal with the development of language skills. The research results show a close connection between the management of the Baťa Group and the life of the examined school. The content of the lessons was determined not only by the needs of the manufacturing company but also by the interwar reform movement and by new approaches to foreign language education.
Návaznosti
MUNI/A/1401/2022, interní kód MU |
|