JANÍK, Miroslav a Věra JANÍKOVÁ. Unterricht des Deutschen als zweite Fremdsprache aus der Perspektive der Sprachenpolitik und der Schüler*innen. Acta facultatis philosophicae universitatis ostraviensis. Studia germanistica. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2022, roč. 2022, č. 31, s. 75-87. ISSN 1803-408X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15452/StudiaGermanistica.2022.31.0006.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Unterricht des Deutschen als zweite Fremdsprache aus der Perspektive der Sprachenpolitik und der Schüler*innen
Název anglicky Teaching German as a second foreign language from the perspective of language policy and pupils
Autoři JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí) a Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Acta facultatis philosophicae universitatis ostraviensis. Studia germanistica, Ostrava, Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2022, 1803-408X.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/22:00134095
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.15452/StudiaGermanistica.2022.31.0006
Klíčová slova česky česká základní škola; výuka cizích jazyků; němčina jako cizí jazyk; rozhovor; jazyková politika; jazykový portrét
Klíčová slova anglicky Czech primary school; foreign language education; German as a foreign language; interview; Language policy; language portrait
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 5. 4. 2024 10:28.
Anotace
Our study focuses on expiring relationships between language policy in the educational context and the users of foreign languages (i.e. pupils). The theoretical part of the study introduces the term language policy and indicates its development in the Czech Republic over the recent years. The empirical part aims to describe how the pupils perceive the German language. Methodologically, we use qualitative analysis of language portraits and interviews. The research sample consists of 25 students (8th grade). Our results show the instrumentalized function of the German language and focus on the usage of the German language. Based on our results, we suggest some changes in language policy that would better fit pupils’ perceptions of languages.
Anotace česky
Naše studie se zaměřuje na měnící se vztahy mezi jazykovou politikou ve vzdělávacím kontextu a uživateli cizích jazyků (tj. žáky). Teoretická část studie představuje pojem jazyková politika a naznačuje její vývoj v České republice v posledních letech. Cílem empirické části je popsat, jak žáci vnímají německý jazyk. Metodologicky využíváme kvalitativní analýzu jazykových portrétů a rozhovorů. Výzkumný vzorek tvoří 25 žáků (8. třída). Naše výsledky ukazují na instrumentalizovanou funkci německého jazyka a zaměřují se na jeho užívání. Na základě našich výsledků navrhujeme některé změny v jazykové politice, které by lépe odpovídaly vnímání jazyků žáky.
Anotace anglicky
Our study focuses on expiring relationships between language policy in the educational context and the users of foreign languages (i.e. pupils). The theoretical part of the study introduces the term language policy and indicates its development in the Czech Republic over the recent years. The empirical part aims to describe how the pupils perceive the German language. Methodologically, we use qualitative analysis of language portraits and interviews. The research sample consists of 25 students (8th grade). Our results show the instrumentalized function of the German language and focus on the usage of the German language. Based on our results, we suggest some changes in language policy that would better fit pupils’ perceptions of languages.
Návaznosti
GA19-12624S, projekt VaVNázev: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
Investor: Grantová agentura ČR, Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace)
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 00:58