HLOUŠKOVÁ, Lenka, Klára ZÁLESKÁ a Tereza VENGŘINOVÁ. Educational Decision Making of Repeatedly Unsuccessful Czech Vocational Education and Training Examinees Leading to Passing the Matura Exam. Studia Paedagogica. Czechia: Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, roč. 27, č. 4, s. 115-140. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2022-4-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Educational Decision Making of Repeatedly Unsuccessful Czech Vocational Education and Training Examinees Leading to Passing the Matura Exam
Autoři HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Klára ZÁLESKÁ (203 Česká republika, domácí) a Tereza VENGŘINOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia Paedagogica, Czechia, Masaryk University, Faculty of Arts, 2022, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00130621
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2022-4-5
Klíčová slova anglicky Matura exam; vocational education and training; upper secondary education; decision-making process; Matura examinees
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Změněno: 27. 3. 2024 11:54.
Anotace
Repeatedly unsuccessful vocational education and training (VET) examinees are educational policy actors who, through their decision making, influence not only their completion of upper secondary education but also their futures. Drawing on biographical narrative interviews with 18 Czech VET examinees who failed the Matura exam at least twice, we identified how examinees make their decisions about the Matura exam and how their individual decision-making ways differ. For our participants, we can confirm that the ways they make decisions depend on which attempt to pass the Matura exam it is, as well as on in what context and on what the repeatedly unsuccessful examinees have to decide. We concluded that repeatedly unsuccessful VET examinees perceive decision making about passing the Matura to follow the principle of free choice in the first and second attempts. Due to the influence of institutionally formed beliefs about their own academic success, it is a rather limited choice. If in the third attempt they integrate their decisions about passing the Matura exam in the context of their career development, their decision making becomes a process in which we identify several individualized steps.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUNázev: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 11:23