2023
Selbstevaluation reflektiert: eine Interventionsstudie im Rahmen der DaF-Ausbildung
VELIČKOVÁ, Jana a Miroslav JANÍKZákladní údaje
Originální název
Selbstevaluation reflektiert: eine Interventionsstudie im Rahmen der DaF-Ausbildung
Název česky
Reflexe sebehodnocení: intervenční studie v kontextu vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka
Název anglicky
Self-evaluation reflected: an intervention study in the context of German as a foreignlanguage teacher education
Autoři
VELIČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
KONTEXTE - Internationales Journal zur Professionalisierung in Deutsch als Fremdsprache, 2023, 2941-1408
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00130679
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Sebehodnocení učících se; Peer-Feedback; vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka; budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka
Klíčová slova anglicky
Student self-assessment; Peer-Feedback; German as a foreign language teacher education; pre-service teachers of German as a foreign language
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2023 11:16, Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
V originále
Die Selbstevaluation von Lernenden gehört zu den Lernfaktoren, die sich als effektiv (nicht nur) für das Erlernen einer Fremdsprache erweisen. Deswegen gehört auch die Kompetenz, bei Schülern und Schülerinnen die Selbstevaluationskompetenz zu entwickeln, zum Professionalisierungsprofil von angehenden (DaF-)Lehrer:innen. Der Beitrag beschäftigt sich mit der Entwicklung der Kompetenz zur Selbstevaluation im Rahmen der Lehrer:innenbildung in Tschechien. Es wird eine Intervention beschrieben, die auf die Entwicklung der Kompetenz zur Selbstevaluation von Sprechfertigkeiten bei angehenden DaF-Lehrkräften (Bachelorstudium Deutsch als Fremdsprache) abzielt. Analysiert wurden Aussagen, in denen 15 Proband:innen den eigenen Entwicklungsprozess reflektieren, wobei der Lernprozess mit der Evaluation durch Peers beginnt und bei der Selbstevaluation endet. Die Ergebnisse einer thematischen Analyse der erhobenen Aussagen zeigen, dass die angehenden DaF-Lehrer:innen Selbstevaluation als einen Teil des Gesamtbildes von der Leistung in der Fremdsprache betrachten, der die externe Evaluation ergänzt.
Česky
Sebehodnocení žáků je jedním z faktorů učení, které se ukazují jako účinné (nejen) při učení se cizímu jazyku. Dovednost rozvíjení sebehodnocení u svých žáků by tedy mělo být součástí profesního profilu budoucích učitelů (němčiny jako cizího jazyka). Článek se zabývá rozvojem sebehodnotící kompetence v kontextu vzdělávání učitelů v České republice. Popisuje intervenci zaměřenou na rozvoj kompetence sebehodnocení řečových dovedností u budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka (v bakalářském stupni studia). Předmětem analýzy jsou výpovědi, v nichž 15 účastníků reflektovalo vlastní proces rozvoje sebehodnocení. Výsledky tematické analýzy ukazují, že budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka považují sebehodnocení za součást celkového obrazu výkonu v cizím jazyce, který doplňuje externí hodnocení.
Anglicky
Using student self-assessment influences success (not only) in learning a foreign language. Therefore, the ability of prospective teachers to develop the self-assessment competence of their future students is also part of the professionalization profile of teachers of German as a foreign language (in the Czech Republic). The article deals with the development of self assessment skills during an undergraduate teacher education programme in the Czech Republic. It describes an intervention aimed at developing competence in the self-assessment of speaking skills in language courses among prospective teachers of German as a foreign language. Written statements in which 15 respondents reflected on their progress from peer to peer assessment to self-assessment were analyzed. The results of the thematic analysis show that prospective teachers of German as a foreign language view self-assessment as part of the overall picture of foreign language performance that complements external assessment.
Návaznosti
MUNI/A/1335/2022, interní kód MU |
|