J 2023

Selbstevaluation reflektiert: eine Interventionsstudie im Rahmen der DaF-Ausbildung

VELIČKOVÁ, Jana a Miroslav JANÍK

Základní údaje

Originální název

Selbstevaluation reflektiert: eine Interventionsstudie im Rahmen der DaF-Ausbildung

Název česky

Reflexe sebehodnocení: intervenční studie v kontextu vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka

Název anglicky

Self-evaluation reflected: an intervention study in the context of German as a foreignlanguage teacher education

Autoři

VELIČKOVÁ, Jana (203 Česká republika, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

KONTEXTE - Internationales Journal zur Professionalisierung in Deutsch als Fremdsprache, 2023, 2941-1408

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00130679

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Sebehodnocení učících se; Peer-Feedback; vzdělávání učitelů němčiny jako cizího jazyka; budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka

Klíčová slova anglicky

Student self-assessment; Peer-Feedback; German as a foreign language teacher education; pre-service teachers of German as a foreign language

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2023 11:16, Mgr. Jana Veličková, Ph.D.

Anotace

V originále

Die Selbstevaluation von Lernenden gehört zu den Lernfaktoren, die sich als effektiv (nicht nur) für das Erlernen einer Fremdsprache erweisen. Deswegen gehört auch die Kompetenz, bei Schülern und Schülerinnen die Selbstevaluationskompetenz zu entwickeln, zum Professionalisierungsprofil von angehenden (DaF-)Lehrer:innen. Der Beitrag beschäftigt sich mit der Entwicklung der Kompetenz zur Selbstevaluation im Rahmen der Lehrer:innenbildung in Tschechien. Es wird eine Intervention beschrieben, die auf die Entwicklung der Kompetenz zur Selbstevaluation von Sprechfertigkeiten bei angehenden DaF-Lehrkräften (Bachelorstudium Deutsch als Fremdsprache) abzielt. Analysiert wurden Aussagen, in denen 15 Proband:innen den eigenen Entwicklungsprozess reflektieren, wobei der Lernprozess mit der Evaluation durch Peers beginnt und bei der Selbstevaluation endet. Die Ergebnisse einer thematischen Analyse der erhobenen Aussagen zeigen, dass die angehenden DaF-Lehrer:innen Selbstevaluation als einen Teil des Gesamtbildes von der Leistung in der Fremdsprache betrachten, der die externe Evaluation ergänzt.

Česky

Sebehodnocení žáků je jedním z faktorů učení, které se ukazují jako účinné (nejen) při učení se cizímu jazyku. Dovednost rozvíjení sebehodnocení u svých žáků by tedy mělo být součástí profesního profilu budoucích učitelů (němčiny jako cizího jazyka). Článek se zabývá rozvojem sebehodnotící kompetence v kontextu vzdělávání učitelů v České republice. Popisuje intervenci zaměřenou na rozvoj kompetence sebehodnocení řečových dovedností u budoucích učitelů němčiny jako cizího jazyka (v bakalářském stupni studia). Předmětem analýzy jsou výpovědi, v nichž 15 účastníků reflektovalo vlastní proces rozvoje sebehodnocení. Výsledky tematické analýzy ukazují, že budoucí učitelé němčiny jako cizího jazyka považují sebehodnocení za součást celkového obrazu výkonu v cizím jazyce, který doplňuje externí hodnocení.

Návaznosti

MUNI/A/1335/2022, interní kód MU
Název: Výzkum v didaktice cizích jazyků
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum v didaktice cizích jazyků