Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{2279618, author = {Pecina, Pavel and Marinič, Peter}, booktitle = {Trendy ve vzdělávání 2023}, keywords = {virtual reality; technical vocational education; STEAM}, language = {cze}, isbn = {978-80-244-6230-1}, title = {Možnosti využití virtuální reality v technickém odborném vzdělávání}, url = {https://www.researchgate.net/publication/370214229_Trendy_ve_vzdelavani_2023_-_sbornik_abstraktu_mezinarodni_konference}, year = {2023} }
TY - CONF ID - 2279618 AU - Pecina, Pavel - Marinič, Peter PY - 2023 TI - Možnosti využití virtuální reality v technickém odborném vzdělávání SN - 9788024462301 KW - virtual reality KW - technical vocational education KW - STEAM UR - https://www.researchgate.net/publication/370214229_Trendy_ve_vzdelavani_2023_-_sbornik_abstraktu_mezinarodni_konference N2 - Dynamika technologického rozvoje ovlivňuje nejen hospodářskou oblast ale rovněž i oblast vzdělávání. Odborné vzdělávání, jako významná součást přípravy budoucích pracovníku, musí na podněty související s dynamickým technologickým rozvojem adekvátně reagovat. Projevuje se to širokou diskusí ohledně podoby a formy odborného vzdělávání, a to i v intencích Industry 5.0, zdůraznění potřeby rozvoje STEAM přístupu ve vzdělávání a v neposlední řadě i zahrnutím problematiky umělé inteligence a virtuální reality nejen do reálných podmínek produkčních postupů v hospodářské praxi, ale i do vzdělávacího procesu v odborném vzdělávání. Cílem příspěvku je, na základě zevrubné analýzy dosavadního stavu poznání, vymezit možnosti využití virtuální reality v podmínkách technického odborného vzdělávání v ČR. Analýza aktuálního stavu poznání v oblasti virtuálních technologií využitelných ve vzdělávacím procesu, zejména v oblasti technického odborného vzdělávání, naznačuje, že se sice jedná o relativně novou a aktuální problematiku, nicméně s výraznými historickými kořeny. V odborném vzdělávání se již tradičně používaly při rozvoji psychomotorických dovedností žáků trenažery a simulátory. Na ně přirozeně navazuje virtuální realita v kontextu rozvoje konektivismu a jeho vlivu na vzdělávací proces. Virtuální realita dále v spojení s umělou inteligencí poskytuje prostor pro rozvíjení zpětné vazby v procesu učení, konkrétně tím, že umožňuje interaktivní korekci chyb. Význam školitele v procesu vzdělávání tím není nahrazen, ale spíš je vzdělavateli poskytnutý silný nástroj pro jeho adekvátní možnosti facilitace vzdělávacího procesu. Na vybraných příkladech virtuální reality využitelné v technickém odborném vzdělávání jsou pak prezentovány možnosti zkvalitnění a obohacení vzdělávacího procesu nejen na středních odborných školách. Virtuální realita, navíc ve spojení s umělou inteligencí, představuje významnou příležitost pro rozvoj širokého spektra oblastí ve vzdělávání. ER -
PECINA, Pavel a Peter MARINIČ. Možnosti využití virtuální reality v technickém odborném vzdělávání. In \textit{Trendy ve vzdělávání 2023}. 2023. ISBN~978-80-244-6230-1.
|