2023
Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift
VAĎUROVÁ, Helena a Karel PANČOCHAZákladní údaje
Originální název
Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift
Autoři
VAĎUROVÁ, Helena (203 Česká republika, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
European Journal of Education, England, Wiley, 2023, 0141-8211
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 2.400 v roce 2022
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00130730
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000982137000007
Klíčová slova anglicky
Czech Republic; inclusive education; literature review; primary schools; scoping review
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 1. 2024 12:48, Mgr. Daniela Marcollová
Anotace
V originále
This scoping review presents the historical, social, and international influences that shaped the gradual move from segregated to inclusive education for all children in the Czech Republic. The introduction of the 2016 amendment to the Education Act marked a decisive paradigm shift in education policy, which formed the legal basis for services and support measures to be made available for all children with special needs in local mainstream schools. We analysed Czech language and English language peer-reviewed specialist literature to see how these changes have been reflected in current education research. The eighteen studies reviewed provide a complex picture of facilitators and barriers at the level of inclusive culture, policy and practice. Even though progress towards inclusive education in the Czech Republic has been notable, there are still systemic and attitudinal barriers to the education of all children.
Návaznosti
MUNI/A/1158/2022, interní kód MU |
|