J 2023

Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift

VAĎUROVÁ, Helena a Karel PANČOCHA

Základní údaje

Originální název

Inclusive education in the Czech Republic: A scoping review of a paradigm shift

Autoři

VAĎUROVÁ, Helena (203 Česká republika, domácí) a Karel PANČOCHA (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

European Journal of Education, England, Wiley, 2023, 0141-8211

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.400 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00130730

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000982137000007

Klíčová slova anglicky

Czech Republic; inclusive education; literature review; primary schools; scoping review

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 1. 2024 12:48, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

This scoping review presents the historical, social, and international influences that shaped the gradual move from segregated to inclusive education for all children in the Czech Republic. The introduction of the 2016 amendment to the Education Act marked a decisive paradigm shift in education policy, which formed the legal basis for services and support measures to be made available for all children with special needs in local mainstream schools. We analysed Czech language and English language peer-reviewed specialist literature to see how these changes have been reflected in current education research. The eighteen studies reviewed provide a complex picture of facilitators and barriers at the level of inclusive culture, policy and practice. Even though progress towards inclusive education in the Czech Republic has been notable, there are still systemic and attitudinal barriers to the education of all children.

Návaznosti

MUNI/A/1158/2022, interní kód MU
Název: Raná intenzivní behaviorální intervence u dětí s neurovývojovými poruchami
Investor: Masarykova univerzita, Raná intenzivní behaviorální intervence u dětí s neurovývojovými poruchami