p 2023

Mediation als Schlüsselkompetenz im Berufsalltag

MAREČKOVÁ, Pavla

Základní údaje

Originální název

Mediation als Schlüsselkompetenz im Berufsalltag

Název česky

Mediace jakožto klíčová kompetence v profesním životě

Název anglicky

Mediation as a key competence in professional life

Vydání

ÖDaF-Tagung 2023 Wien, 2023

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Klíčová slova česky

jazyková mediace, profesní němčina, Dodatek k SERRJ

Klíčová slova anglicky

language mediation, German for specific purpose, CEFR-Companion Volume
Změněno: 17. 5. 2023 15:03, Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.

Anotace

V originále

Seit der Herausgabe des Begleitbandes zum Gemeinsamen europäischen Referenzrahmen für Sprachen hat Mediation an Bedeutung zugenommen. Sie wird als vierte Sprachaktivität neben Rezeption, Produktion und Interaktion definiert und als Schlüsselkompetenz in der heutigen plurilingualen und plurikulturellen Gesellschaft betrachtet. Auch im Berufsalltag begegnen die Sprachnutzenden zahlreichen Situationen, in denen sie zu Mediator*innen werden, sei es zwischen zwei bzw. mehreren Sprachen (interlinguale Mediation) oder innerhalb einer Sprache (intralinguale Mediation). Die Teilnehmenden werden aufgefordert, sich (nach einem theoretischen Einstieg) mit inter- sowie intralingualen Mediationsaufgaben auseinanderzusetzen, wodurch sie das Potenzial der Mediation im berufsorientierten Unterricht selbst entdecken und erfahren.

Česky

Od vydání Dodatku ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky význam jazykové mediace značně vzrostl. Je definována jako čtvrtá jazyková činnost vedle recepce, produkce a interakce a je považována za klíčovou kompetenci v dnešní plurilingvní a plurikulturní společnosti. Uživatelé jazyka se při své každodenní práci setkávají s mnoha situacemi, v nichž se stávají mediátory, ať už mezi dvěma či více jazyky (interlingvální mediace), nebo v rámci jednoho jazyka (intralingvální mediace). Účastníci budou vyzváni, aby se (po teoretickém úvodu) zapojili do úkolů interlingvální a intralingvální mediace a sami tak objevili potenciál mediace v profesně orientované výuce.