MAREČKOVÁ, Pavla. Jazyková mediace ve výuce cizích jazyků již od úrovně A1 (Language mediation in foreign language teaching from level A1). NPI: Metodický portál RVP. 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jazyková mediace ve výuce cizích jazyků již od úrovně A1
Name in Czech Jazyková mediace ve výuce cizích jazyků již od úrovně A1
Name (in English) Language mediation in foreign language teaching from level A1
Authors MAREČKOVÁ, Pavla.
Edition NPI: Metodický portál RVP, 2023.
Other information
Type of outcome Article in a journal
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Keywords (in Czech) jazyková mediace, profesní němčina, Dodatek k SERRJ
Keywords in English language mediation, German for specific purpose, CEFR-Companion Volume
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 6/6/2023 10:52.
Abstract
Po vydání Dodatku ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky v roce 2020 představuje jazyková mediace často diskutované téma. Zatímco v mnohých evropských zemích je mediace již více než 20 let vnímána jako stěžejní část komunikační kompetence v cizím jazyce a je zde rozvíjena i ověřována na různých stupních škol, zůstává v České republice toto téma jakoby „neobjevené“. Cílem příspěvku je probudit zájem odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku a motivovat vyučující cizích jazyků k začleňování mediačních aktivit do výuky na všech jazykových úrovních.
Abstract (in Czech)
Po vydání Dodatku ke Společnému evropskému referenčnímu rámci pro jazyky v roce 2020 představuje jazyková mediace často diskutované téma. Zatímco v mnohých evropských zemích je mediace již více než 20 let vnímána jako stěžejní část komunikační kompetence v cizím jazyce a je zde rozvíjena i ověřována na různých stupních škol, zůstává v České republice toto téma jakoby „neobjevené“. Cílem příspěvku je probudit zájem odborné i laické veřejnosti o tuto problematiku a motivovat vyučující cizích jazyků k začleňování mediačních aktivit do výuky na všech jazykových úrovních.
Abstract (in English)
Following the publication of the CEFR-Companion Volume, language mediation is a frequently discussed topic. While in many European countries mediation has been perceived as a core part of communicative competence in a foreign language for more than 20 years and has been developed and tested at various school levels, in the Czech Republic this topic remains as if "undiscovered". The aim of this paper is to awaken the interest of the professional and lay public in this issue and to motivate foreign language teachers to incorporate mediation activities into teaching at all language levels.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:22