KACHLÍK, Petr. Závislost na informačních a komunikačních technologiích jako vážný zdravotní a sociální problém (Dependence on Information and Communication Technologies as a serious health and social problem). In BIELIK, M. (Ed.). Sborník referátů 40. konference Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí. 1st ed. Úpice: Hvězdárna v Úpici, 2020, p. 102-116. ISBN 978-80-86303-56-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Závislost na informačních a komunikačních technologiích jako vážný zdravotní a sociální problém
Name in Czech Závislost na informačních a komunikačních technologiích jako vážný zdravotní a sociální problém
Name (in English) Dependence on Information and Communication Technologies as a serious health and social problem
Authors KACHLÍK, Petr.
Edition 1. vyd. Úpice, Sborník referátů 40. konference Člověk ve svém pozemském a kosmickém prostředí, p. 102-116, 15 pp. 2020.
Publisher Hvězdárna v Úpici
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86303-56-7
Keywords (in Czech) informační a komunikační technologie (ICT); informant; pozorování; případová studie; riziko; rozhovor; škola; výzkum; závislost; zdraví
Keywords in English information and communication technologies (ICT); informant; observation; case study; risk; interview; school; research; addiction; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Changed: 28/5/2023 11:55.
Abstract
Moderní informační a komunikační technologie (ICT) představují významný mezník ve vývoji postmoderní společnosti. Ulehčují a zjednodušují přístup k informacím, dovolují globální propojení světa internetovou sítí, přenos a zpracování různého druhu dat. ICT zasahují téměř do všech oborů lidské činnosti včetně vzdělávání a profesního uplatnění. Kromě výhod ICT existuje však i celá řada nevýhod a rizik, k nimž patří především krádež a zneužití informací v osobní i komerční sféře, ohrožení bezpečnosti státu i jednotlivce a potenciálně závislostní chování.Téměř každý člověk žijící v současné vyspělé společnosti nějakou formu ICT využívá - surfuje po internetu, komunikuje prostřednictvím e-mailu, pohybuje se v prostředí společenských sítí, objednává si zboží v e-shopu, chatuje, vyřizuje si platby on-line, vzdělává se pomocí e-learningu, poslouchá a sleduje multimediální vysílání, ukládá a stahuje data z cloudu apod. Dokáže-li osoba tyto aktivity omezit na dobu nezbytně nutnou, stanovit si mantinely a sebekontrolu, je vše v pořádku. ICT jí pomáhají, nezasahují negativně do osobního života, zaměstnání, mezilidských vztahů. Člověk věnuje manipulaci s ICT v zaměstnání jen vymezený časový úsek, umí efektivně využívat pracovní dobu i své osobní volno, aktivně se bavit i odpočívat. V případě, že ICT jedinci přestávají sloužit, ale začínají jej ovládat, již byla překročena únosná míra. Projevuje se trávením velkého množství času manipulaci s ICT, prokrastinací v soukromí i v zaměstnání, nemožností se od ICT odpoutat na delší dobu, nutkavou potřebou povrchní komunikace či hry, ztrátou kvalitních přátel, ignorováním povinností a vyšších zájmů, sociální deklasací. Dlouhodobý vliv nadužívání ICT a závislosti na nich nemá jen vážné psychické a sociální důsledky, ale vede též k poruchám potravního chování, zanedbávání pohybových návyků, osobní hygieny, k úniku z reálného do virtuálního světa, ztrátě finančních prostředků. Především děti a mládež jsou ve zvýšené míře ohroženy manipulací, kyberšikanou, slíděním, vystaveny manipulaci, podvodům a zneužívání. Je proto velmi důležité děti již od předškolního věku seznamovat s těmito úskalími a vést je ke zdravému způsobu života a rozumnému využití ICT. Potíže při nadužívání ICT jsou dokladovány v případových studiích 6 adolescentních informantů hospitalizovaných kvůli svým psychickým problémům. K výzkumnému šetření bylo využito pozorování, polostrukturovaného rozhovoru a analýzy odborné dokumentace.
Abstract (in English)
Modern information and communication technologies (ICT) represent a significant milestone in the development of postmodern society. They facilitate and simplify access to information, allow global interconnection of the world through the Internet, transmission and processing of different kinds of data. ICT intervene in almost all fields of human activity, including education and professional pursuits. In addition to the benefits of ICT, there are a number of disadvantages and risks, including the theft and misuse of information in the personal and commercial spheres, threats to state and individual security, and potentially addictive behaviors. Almost every person living in today's advanced society uses some form of ICT - surfing the internet, communicating via e-mail, moving around in social networking environments, ordering goods in an e-shop, chatting, handling payments online, educating with help e-learning, listens and monitors to multimedia, saves and downloads data from the cloud, If a person can limit these activities to the necessary time, set limits and self-control, everything is fine. ICT help, do not interfere negatively with personal life, employment, interpersonal relationships. Man devotes a limited time to manipulating ICT at work, he can effectively use working time and personal leisure, actively entertain and relax. In the case that ICTs cease to serve but begin to control it, the tolerable rate has been exceeded. It is manifested by the large amount of time spent handling ICT, procrastination in privacy and employment, the impossibility of detaching ICT for a long time, the urgent need for superficial communication or play, loss of good friends, ignorance of duties and higher interests, social declassification. The long-term impact of ICT overuse and dependency has not only serious psychological and social consequences but also leads to food behavior disorders, neglect of movement habits, personal hygiene, leakage from real to virtual world, loss of financial resources. Above all, children and teenagers are increasingly vulnerable to manipulation, cyberbullying, stalking, manipulation, fraud and abuse. It is therefore very important for children to learn about these pitfalls from pre-school age and lead them to a healthy lifestyle and a rational use of ICT. Problems with ICT overuse are documented in case studies of 6 adolescent informants hospitalized due to their psychological problems. Survey, semi-structured interview and analysis of professional documentation were used for the research.
Links
MUNI/A/1332/2019, interní kód MUName: Význam speciální pedagogiky při podpoře a efektivním vzdělávání žáků v inkluzivním prostředí základní školy
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/5/2024 21:21