k 2023

„My jsme Tibeťané, a toto je náš příběh“ : narativy o tibetském buddhismu a další propagandistické strategie a techniky Tibetského muzea

ŠPIRK, Martin

Základní údaje

Originální název

„My jsme Tibeťané, a toto je náš příběh“ : narativy o tibetském buddhismu a další propagandistické strategie a techniky Tibetského muzea

Název anglicky

"We are Tibetans, and this is our story" : narratives about Tibetan Buddhism and other propaganda strategies and techniques of the Tibet Museum

Autoři

Vydání

2. studentská konference orientalistů, 26. května 2023, FF UK Praha. 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Tibetské muzeum v Dharamsale; Ústřední tibetská správa (CTA); discourse analysis; propaganda

Klíčová slova anglicky

Tibet Museum in Dharamsala; Central Tibetan Administration (CTA); discourse analysis; propaganda

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 1. 2024 17:42, Mgr. Ivona Vrzalová

Anotace

V originále

Tibetské muzeum v indické Dharamsale je jediným muzeem na světě, které spadá pod přímý dohled Tibetské exilové vlády (Central Tibetan Administration, CTA). Za dvacet let své existence prošla tato instituce různými změnami – těmi nejvýznamnějšími bylo přestěhování muzea z chrámového komplexu Cuglakhang do areálu budov CTA v Dharamsale a vznik zcela nové stálé expozice. Z původní výstavy „Long Look Homeward“, jejímž cílem bylo reflektovat vzpomínky Tibeťanů na hrůzy čínské okupace prostřednictvím rétoriky tzv. katastrofického svědectví (Keränen et al., 2015), se zrodila expozice zcela nová s názvem „I am Tibetan, this is my story“, jež zaměřuje své vyprávění na tibetskou kulturu, historii a zkušenosti z exilu tak, aby svými narativy čelila oficiální čínské propagandě. Na základě analyzovaných dat ze dvou terénních výzkumů (2019, 2022) se v tomto příspěvku snažím ukázat, jak se v instituci Tibetského muzea proměnily sebeprezentační a propagandistické strategie, jakou roli v těchto narativech hraje téma tibetského buddhismu a jaké technologie muzeum využívá při snaze ovlivnit názory svých návštěvníků.

Anglicky

The Tibet Museum in Dharamsala, India, is the only museum in the world that falls under the direct supervision of the Central Tibetan Administration (CTA). In the twenty years of its existence, the institution has undergone various changes - the most significant being the relocation of the museum from the Tsuglakhang temple complex to the CTA premises in Dharamsala and the creation of a brand new permanent exhibition. From the original 'Long Look Homeward' exhibition, which aimed to reflect on Tibetans' memories of the horrors of the Chinese occupation through the rhetoric of 'catastrophic witnessing' (Keränen et al., 2015), was born an entirely new exhibition entitled 'I am Tibetan, this is my story', which focuses its narrative on Tibetan culture, history and experiences in exile in order to counter official Chinese propaganda with its narratives. Based on analyzed data from two field researches (2019, 2022), in this paper, I try to show how self-presentation and propaganda strategies have changed in the institution of the Tibet Museum, what role the theme of Tibetan Buddhism plays in these narratives, and what technologies the museum uses in an attempt to influence the views of its visitors.