PALLADINO, Adrien. From Desperate Solidarity to Dispassionate Eye : Shifting French Perspectives on Early Medieval Armenian Art (ca 1894–1929). In Palladino, Adrien; Campini, Ruben; Moraschi, Annalisa; Foletti, Ivan. Re-Thinking Late Antique Armenia : Historiography, Material Culture, and Heritage. Turnhout: Brepols, 2023, s. 96-115. Convivium Supplementum, 11. ISBN 978-80-280-0306-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.135378.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From Desperate Solidarity to Dispassionate Eye : Shifting French Perspectives on Early Medieval Armenian Art (ca 1894–1929)
Autoři PALLADINO, Adrien (250 Francie, garant, domácí).
Vydání Turnhout, Re-Thinking Late Antique Armenia : Historiography, Material Culture, and Heritage, od s. 96-115, 20 s. Convivium Supplementum, 11, 2023.
Nakladatel Brepols
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Brepols web
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00130906
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-280-0306-7
Doi http://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.135378
UT WoS 001004775500006
Klíčová slova anglicky Armenian studies; France; Armenian genocide; art history; Byzantine studies; Hamidian massacres; philarmenism; philology
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Rajsová, učo 438994. Změněno: 2. 5. 2024 15:22.
Anotace
In the years from the Hamidian massacres of the 1890s through the genocide, French scholars displayed a distinct ambivalence toward the artistic culture of medieval Armenia, with the ultimate resolution of becoming important contributors to a nascent, specialized field of study. This article probes the origins of the French attitude and of the incipient field of study by considering selected scholars’ work. Analyzing the studies of Antoine Meillet, Charles Diehl, and Jurgis Baltrušaitis, as exemplars, highlights phases of the movement’s development, from a progressive rediscovery of the Christian “East”, to a committed Armenophilia, and, finally, to a systematic, disinterested, formalist study of Armenian art as intersection and mediator of forms and ideas. This perspective, viewed against the backdrop of one of the greatest tragedies in modern history, provides a long view and explanation of an evolving scholarly attitude. It uncovers the roots of today’s prevailing attitudes toward Armenian artistic culture.
Návaznosti
GF21-01706L, projekt VaVNázev: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:17