CAMPINI, Ruben. Art from the Borders? Wolfgang Fritz Volbach and the Localization of a Group of Early Christian Ivory Pyxides in the Caucasus. In Palladino, Adrien; Campini, Ruben; Moraschi, Annalisa; Foletti, Ivan. Re-Thinking Late Antique Armenia : Historiography, Material Culture, and Heritage. Turnhout: Brepols, 2023, s. 152-167. Convivium Supplementum, 11. ISBN 978-80-280-0306-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.135381.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Art from the Borders? Wolfgang Fritz Volbach and the Localization of a Group of Early Christian Ivory Pyxides in the Caucasus
Název česky Umění od hranic? Wolfgang Fritz Volbach a lokalizace skupiny pozdně antických slonovinových pyxid na Kavkaz
Autoři CAMPINI, Ruben (380 Itálie, garant, domácí).
Vydání Turnhout, Re-Thinking Late Antique Armenia : Historiography, Material Culture, and Heritage, od s. 152-167, 16 s. Convivium Supplementum, 11, 2023.
Nakladatel Brepols
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00130910
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-280-0306-7
Doi http://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.135381
UT WoS 001004775500009
Klíčová slova anglicky Caucasus; Early Christian ivories; Ējmiatsin ivory diptych; Late Antiquity; Wolfgang Fritz Volbach
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Alžběta Filipová, M.A., Ph.D., učo 203468. Změněno: 12. 3. 2024 10:19.
Anotace
What was the thinking behind Wolfgang Fritz Volbach's attribution of a small group of Early Christian ivory pyxides to carvers active in the Caucasus? And does his hypothesis still hold up in the context of recent scholarship? By revisiting Volbach's attribution and its framing into the more general discussions about the localization of the production of late antique ivories that emerged since the second half of the nineteenth century, the present contribution wishes to re-address the question of the potential presence of sites of ivory carving in the Caucasus during Late Antiquity. Without definitive evidence supporting Volbach's proposal, the study of portable objects such as pyxides remains fundamental to de-marginalizing the role of Armenia and the Caucasus in the late antique Mediterranean interactions. Indeed, the finding of pyxides, ampullae, and censers in this area attests at least to their circulation and use, showing that they were not marginal spaces on the periphery of the eastern Roman world but, on the contrary, were actively engaged in its exchanges.
Návaznosti
GF21-01706L, projekt VaVNázev: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura
VytisknoutZobrazeno: 10. 7. 2024 07:46