2024
Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu
OBROVSKÁ, Jana a Petr SVOJANOVSKÝZákladní údaje
Originální název
Nejdříve celá třída, až potom jednotlivci? Etnografie profesního učení studentů učitelství na praxi zaměřeného na žákovskou diverzitu
Název anglicky
The Whole Class First and Individuals Second? The Ethnography of Pre-Service Teachers’ Learning to Address Student Diversity during Their Practicum
Autoři
Vydání
SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW, CZECH REPUBLIC, SOCIOLOGICKY CASOPIS, 2024, 0038-0288
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.400 v roce 2022
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
9999
Klíčová slova česky
žákovská diverzita; diferencovaná výuka; sociální nerovnosti; studenti učitelství; mentoři; etnografie
Klíčová slova anglicky
student diversity; differentiated instruction; social inequalities; student teachers; mentor teachers; ethnography
Změněno: 25. 9. 2024 09:07, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.
V originále
Prostřednictvím vzdělávání může docházet k reprodukci, stejně jako i nivelizaci sociálních nerovností. České školy společenské nerovnosti spíše zesilují, a proto jsou stále častěji diskutovány pedagogické přístupy, které umožňují adresovat individuální vzdělávací potřeby všech žáků. K nim patří i koncept diferencované výuky, kterým rámujeme předložený výzkum. Diferenciace výuky však může představovat profesní výzvu zejména pro budoucí učitele, kteří potřebují během svých praxí na základních školách mentorskou podporu při adresování žákovské diverzity. Cílem této studie je zjistit, jak se studenti učitelství učí na svých praxích pracovat s žákovskou diverzitou a jak jsou přitom podporováni svými provázejícími učiteli. Tento cíl naplňujeme analýzou bohatého datového korpusu shromážděného pomocí etnografické metodologie. Výsledky výzkumu ukázaly, že zatímco mentoři vedou studenty učitelství k zohledňování potřeb všech žáků prostřednictvím implicitního modelování, skrze explicitní rady je vedou spíše k práci s třídou jako homogenním celkem. Dominantním mechanismem profesního učení praktikujících studentů je reprodukce mentorských rad a modelovaného přístupu k žákovské diverzitě. Tento reprodukční vzorec učení je však narušen v rovině mentory modelovaného jednání. Vyvozujeme, že mentoři vedou studenty nejprve k práci s třídou jako celkem a až následně k zohledňování potřeb jednotlivců a diskutujeme implikace takového mentorského přístupu vzhledem k vzdělanostním nerovnostem.
Anglicky
Social inequalities can be reproduced or levelled through education. Czech schools tend to increase social inequalities, which is why discussion has increasingly turned to approaches that address the individual educational needs of every student. Such approaches include the concept of differentiated instruction. However, differentiation in teaching can be a professional challenge, especially for pre-service teachers, who during their practicum in lower-secondary schools need the support of mentors when learning to address student diversity. The aim of this study is to discover how pre-service teachers learn to work with student diversity during their practicum and how they are supported by their mentors, to which end we analyse a rich corpus of data collected using ethnographic methodology. The results of the analysis show that while pre-service teachers are taught by their mentors to take all students’ individual needs into account by means of implicit modelling, they are led by the advice they receive from their mentors to approach the class rather as a homogeneous whole. The primary mechanism by which preservice teachers learn is by following their mentors’ advice and by applying a modelled approach to student diversity. However, this pattern of reproductive learning is disrupted at the level of mentor-modelled behaviour. We conclude that mentors lead pre-service teachers first to work with the class as a whole and only then to address the needs of individuals, and we discuss the implications this kind of mentoring has for educational inequalities.
Návaznosti
GA19-06763S, projekt VaV |
|