2023
Data v současném kontextu akademického knihovnictví a dostupné umělé inteligence
TOMAŇOVÁ, LucieZákladní údaje
Originální název
Data v současném kontextu akademického knihovnictví a dostupné umělé inteligence
Název anglicky
Data in the current context of academic librarianship and available AI tools
Autoři
Vydání
Open Science Workshop 2023, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50804 Library science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
umělá inteligence; akademické knihovnictví; open science; data; informační vzdělávání
Klíčová slova anglicky
artificial intelligence; academic librarianship; open science; data; information literacy education
Změněno: 19. 10. 2023 09:32, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn
V originále
Příspěvek se věnovat propojení současné situace ohledně umělé inteligence a nástrojů, které ji využívají s prostředím akademického knihovnictví v terciálním vzdělávání. Byly zmapovány oblasti, které vývoj AI v akademickém knihovnictví zasahuje ve službách, informačním vzdělávání, podpoře vědy a výzkumu a ve věci Open Science jako oblasti, které se v tomto prostoru věnují jako metodici především zaměstnanci fakultních knihoven. Příspěvek pojmenoval výzvy a rizika, které ze současného kontextu vývoje a výzkumu AI ve společnosti přicházejí a prezentoval otázky, které si akademické knihovnictví a univerzity musí položit pro rozvoj kompetencí nutných pro 21. století a konkurenceshopnost.
Anglicky
This presentation is concerned with linking the current situation regarding artificial intelligence and the tools that use it with the tertiary academic librarianship environment. The areas in which AI development in academic librarianship affects services, information literacy education, and support for science and research. Open Science has also been mapped as an area mainly addressed by methodologists who are staff of faculty libraries. The presentation named the challenges and risks arising from the current context of AI development and societal research. It also presented the questions that academic librarianship and universities must ask themselves to develop the competencies necessary for the 21st century and competitiveness.