k 2023

Data v současném kontextu akademického knihovnictví a dostupné umělé inteligence

TOMAŇOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Data v současném kontextu akademického knihovnictví a dostupné umělé inteligence

Název anglicky

Data in the current context of academic librarianship and available AI tools

Vydání

Open Science Workshop 2023, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50804 Library science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

umělá inteligence; akademické knihovnictví; open science; data; informační vzdělávání

Klíčová slova anglicky

artificial intelligence; academic librarianship; open science; data; information literacy education
Změněno: 19. 10. 2023 09:32, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

Příspěvek se věnovat propojení současné situace ohledně umělé inteligence a nástrojů, které ji využívají s prostředím akademického knihovnictví v terciálním vzdělávání. Byly zmapovány oblasti, které vývoj AI v akademickém knihovnictví zasahuje ve službách, informačním vzdělávání, podpoře vědy a výzkumu a ve věci Open Science jako oblasti, které se v tomto prostoru věnují jako metodici především zaměstnanci fakultních knihoven. Příspěvek pojmenoval výzvy a rizika, které ze současného kontextu vývoje a výzkumu AI ve společnosti přicházejí a prezentoval otázky, které si akademické knihovnictví a univerzity musí položit pro rozvoj kompetencí nutných pro 21. století a konkurenceshopnost.

Anglicky

This presentation is concerned with linking the current situation regarding artificial intelligence and the tools that use it with the tertiary academic librarianship environment. The areas in which AI development in academic librarianship affects services, information literacy education, and support for science and research. Open Science has also been mapped as an area mainly addressed by methodologists who are staff of faculty libraries. The presentation named the challenges and risks arising from the current context of AI development and societal research. It also presented the questions that academic librarianship and universities must ask themselves to develop the competencies necessary for the 21st century and competitiveness.