J 2013

Religion and Politics in the Czech Republic: The Roman Catholic Church and the State

HAVLÍČEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Religion and Politics in the Czech Republic: The Roman Catholic Church and the State

Název česky

Náboženství a politika v České republice: Římskokatolická církev a stát

Název anglicky

Religion and Politics in the Czech Republic: The Roman Catholic Church and the State

Vydání

International Journal of Social Science Studies, 2013, 2324-8033

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

náboženství, sociologie náboženství, Římskokatolická církev, Česká republika, církevní majetek, katedrála svatého Víta, zákon o restitucích církevního majetku, náboženství a politika, sekularizace, teorie sekularizace, kolektivní paměť

Klíčová slova anglicky

religion, sociology of religion, Roman Catholic Church, Czech Republic, church property, St. Vitus Cathedral, Church Property Restitution Bill, religion and politics, secularization, theory of secularization, collective memory

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 6. 2023 14:04, Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D.

Anotace

V originále

The objective of this paper consists in describing and analyzing the position of organized, institutionalized religions in the Czech Republic. It focuses on the role of organized religion in the public sphere of the Czech society, and it pays particular attention to the role of the Roman Catholic Church. The principal aim of this paper consists in describing the secularization in the Czech society, both on the micro (individual level of secularization), and the macro level (societal level of secularization). The juxtaposition of the two levels reveals a discrepancy: the individual level of secularization may be considered relatively high, whereas religion persists on the societal level and comes to be publically discussed on several occasions. The juxtaposition of the two levels of secularization is based on the theory by Karel Dobbelaere. It is based on Dobbelaere’s thesis on the need to distinguish the diversity of the processes connected to secularization on various levels of the society. The paper aims to provide explanatory theoretical framework for the seemingly paradoxical situation when religion continues to play a non-negligible role within the highly secularized Czech society on the societal level. The description of the individual level of secularization in the Czech Republic in this paper is based on the recent censuses carried out by the Czech Statistical Office. The available statistical data reveal a high level of individual secularity within the Czech society: the indicators of religiosity in relation to the organized forms of religion (religious proclamation, religious affiliation and church attendance) are decreasing. Nevertheless, organized religion continues to influence the public sphere of the Czech society, as the cases of the legal fight over the ownership of St. Vitus Cathedral in Prague and the Church Property Restitution Bill reveal. The results of the analysis are discussed in relation to the concept of secularization and to the concept of collective memory. The concept of secularization explains the tendencies towards separation of the state and religion and also the decrease of the importance of religion on the individual level. The concept of collective memory provides an explanation for the attempts of the secular state to preserve and strengthen the role of religion.

Česky

Cílem této práce je popsat a analyzovat postavení organizovaných, institucionalizovaných náboženství v České republice. Zaměřuje se na roli organizovaného náboženství ve veřejné sféře české společnosti, přičemž zvláštní pozornost věnuje roli římskokatolické církve. Hlavní cíl práce spočívá v popisu sekularizace v české společnosti, a to jak na mikroúrovni (individuální úroveň sekularizace), tak na makroúrovni (společenská úroveň sekularizace). Srovnání obou úrovní odhaluje rozpor: individuální úroveň sekularizace lze považovat za relativně vysokou, zatímco na společenské úrovni náboženství přetrvává a několikrát se dostává do veřejné diskuse. Komparace obou úrovní sekularizace vychází z teorie Karla Dobbelaereho. Vychází z Dobbelaereho teze o nutnosti rozlišovat různorodost procesů spojených se sekularizací na různých úrovních společnosti. Cílem příspěvku je poskytnout vysvětlující teoretický rámec pro zdánlivě paradoxní situaci, kdy náboženství hraje v rámci vysoce sekularizované české společnosti na celospolečenské úrovni stále nezanedbatelnou roli. Popis individuální úrovně sekularizace v České republice v tomto příspěvku vychází z posledních sčítání lidu provedených Českým statistickým úřadem. Dostupné statistické údaje ukazují vysokou míru individuální sekularizace v rámci české společnosti: ukazatele religiozity ve vztahu k organizovaným formám náboženství (hlásání náboženství, příslušnost k náboženské společnosti a návštěva kostela) klesají. Přesto organizované náboženství nadále ovlivňuje veřejnou sféru české společnosti, jak ukazují případy právního boje o vlastnictví svatovítské katedrály v Praze a zákona o restitucích církevního majetku. Výsledky analýzy jsou diskutovány ve vztahu ke konceptu sekularizace a ke konceptu kolektivní paměti. Koncept sekularizace vysvětluje tendence k oddělení státu a náboženství a také pokles významu náboženství na individuální úrovni. Koncept kolektivní paměti poskytuje vysvětlení snah sekulárního státu o zachování a posílení role náboženství.