KROUPA, Jiří. Stereotomy versus light as material substance in Santini's Moravian work. In Santini e l´Italia. Jan Blažej Santini-Aichel architetto nel terzo centenario della morte. Convegno internazionale di studi, Accademia nazionale di San Luca, Roma. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Stereotomy versus light as material substance in Santini's Moravian work
Název česky Stereotomie a světlo jako materiálová substance v moravském díle Jana Santiniho Aichla
Autoři KROUPA, Jiří.
Vydání Santini e l´Italia. Jan Blažej Santini-Aichel architetto nel terzo centenario della morte. Convegno internazionale di studi, Accademia nazionale di San Luca, Roma. 2023.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Santini na Moravě; stereotomie; světlo v architektuře
Klíčová slova anglicky Santini in Moravia; stereotomy; light in the architecture
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 2. 2. 2024 10:01.
Anotace
One of Jan Santini Aichl's early architectural works was the reconstruction of the "fathers' choir" in the Cistercian monastery church in Žďár. However, Gothic adaptation of the choir has so far been relatively little analyzed from the point of view of two seemingly contradictory components of the project. The first is the tradition of stonemasonry stereotomy, which Santini could recognize in the stonemasonry of his father's workshop, as well as in the mathematics and geometry studies in the Theatine schools. The second was the treatment of light, not from the point of view of its illumination on material things, but from the point of view of its opposite role as a "material substance" that participates in the definition of architectural space. In the paper, the various forms of stereotomy are mentioned in the Moravian environment before 1750´as a historical and theoretical problem, and at the same time we will note the significantly different positions of "light matter" in the interiors of Žďár, Rajhrad and Křtiny.
Anotace česky
Jedním z raných Santiniho architektonických děl se stala rekonstrukce chóru otců v cisterciáckém klášterním chrámu ve Žďáru. Ta však byla dosud poměrně málo analyzována z hlediska dvou, zdánlivě protikladných složek projektu. První byla tradice kamenické stereotomie, s níž se Santini mohl seznámit v dílně svého otce a v matematických a geometrických školách u theatinů. Druhou složkou bylo využití světla v architektuře nikoli z hlediska jeho osvětlení materiálních věcí, ale z hlediska jeho role jako hmotné substance, která se podílí na definování architektonického prostoru. V přednášce jsou zmíněny různé formy stereotomie jako historický a teoretický problém v moravském prostředí před polovinou 18. století a současně rozličné významové pozice světelné hmoty v interiérech chrámů ve Žďáru, Rajhradu a ve Křtinách.
Návaznosti
MUNI/A/1467/2022, interní kód MUNázev: Od myšlenky k produkci architektonického díla
Investor: Masarykova univerzita, Od myšlenky k produkci architektonického díla
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 21:11