2023
Stereotomy versus light as material substance in Santini's Moravian work
KROUPA, JiříZákladní údaje
Originální název
Stereotomy versus light as material substance in Santini's Moravian work
Název česky
Stereotomie a světlo jako materiálová substance v moravském díle Jana Santiniho Aichla
Autoři
Vydání
Santini e l´Italia. Jan Blažej Santini-Aichel architetto nel terzo centenario della morte. Convegno internazionale di studi, Accademia nazionale di San Luca, Roma. 2023
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60400 6.4 Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Santini na Moravě; stereotomie; světlo v architektuře
Klíčová slova anglicky
Santini in Moravia; stereotomy; light in the architecture
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 2. 2. 2024 10:01, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
One of Jan Santini Aichl's early architectural works was the reconstruction of the "fathers' choir" in the Cistercian monastery church in Žďár. However, Gothic adaptation of the choir has so far been relatively little analyzed from the point of view of two seemingly contradictory components of the project. The first is the tradition of stonemasonry stereotomy, which Santini could recognize in the stonemasonry of his father's workshop, as well as in the mathematics and geometry studies in the Theatine schools. The second was the treatment of light, not from the point of view of its illumination on material things, but from the point of view of its opposite role as a "material substance" that participates in the definition of architectural space. In the paper, the various forms of stereotomy are mentioned in the Moravian environment before 1750´as a historical and theoretical problem, and at the same time we will note the significantly different positions of "light matter" in the interiors of Žďár, Rajhrad and Křtiny.
Česky
Jedním z raných Santiniho architektonických děl se stala rekonstrukce chóru otců v cisterciáckém klášterním chrámu ve Žďáru. Ta však byla dosud poměrně málo analyzována z hlediska dvou, zdánlivě protikladných složek projektu. První byla tradice kamenické stereotomie, s níž se Santini mohl seznámit v dílně svého otce a v matematických a geometrických školách u theatinů. Druhou složkou bylo využití světla v architektuře nikoli z hlediska jeho osvětlení materiálních věcí, ale z hlediska jeho role jako hmotné substance, která se podílí na definování architektonického prostoru. V přednášce jsou zmíněny různé formy stereotomie jako historický a teoretický problém v moravském prostředí před polovinou 18. století a současně rozličné významové pozice světelné hmoty v interiérech chrámů ve Žďáru, Rajhradu a ve Křtinách.
Návaznosti
MUNI/A/1467/2022, interní kód MU |
|