k 2023

Stereotomy versus light as material substance in Santini's Moravian work

KROUPA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Stereotomy versus light as material substance in Santini's Moravian work

Název česky

Stereotomie a světlo jako materiálová substance v moravském díle Jana Santiniho Aichla

Autoři

Vydání

Santini e l´Italia. Jan Blažej Santini-Aichel architetto nel terzo centenario della morte. Convegno internazionale di studi, Accademia nazionale di San Luca, Roma. 2023

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Santini na Moravě; stereotomie; světlo v architektuře

Klíčová slova anglicky

Santini in Moravia; stereotomy; light in the architecture

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 2. 2. 2024 10:01, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

One of Jan Santini Aichl's early architectural works was the reconstruction of the "fathers' choir" in the Cistercian monastery church in Žďár. However, Gothic adaptation of the choir has so far been relatively little analyzed from the point of view of two seemingly contradictory components of the project. The first is the tradition of stonemasonry stereotomy, which Santini could recognize in the stonemasonry of his father's workshop, as well as in the mathematics and geometry studies in the Theatine schools. The second was the treatment of light, not from the point of view of its illumination on material things, but from the point of view of its opposite role as a "material substance" that participates in the definition of architectural space. In the paper, the various forms of stereotomy are mentioned in the Moravian environment before 1750´as a historical and theoretical problem, and at the same time we will note the significantly different positions of "light matter" in the interiors of Žďár, Rajhrad and Křtiny.

Česky

Jedním z raných Santiniho architektonických děl se stala rekonstrukce chóru otců v cisterciáckém klášterním chrámu ve Žďáru. Ta však byla dosud poměrně málo analyzována z hlediska dvou, zdánlivě protikladných složek projektu. První byla tradice kamenické stereotomie, s níž se Santini mohl seznámit v dílně svého otce a v matematických a geometrických školách u theatinů. Druhou složkou bylo využití světla v architektuře nikoli z hlediska jeho osvětlení materiálních věcí, ale z hlediska jeho role jako hmotné substance, která se podílí na definování architektonického prostoru. V přednášce jsou zmíněny různé formy stereotomie jako historický a teoretický problém v moravském prostředí před polovinou 18. století a současně rozličné významové pozice světelné hmoty v interiérech chrámů ve Žďáru, Rajhradu a ve Křtinách.

Návaznosti

MUNI/A/1467/2022, interní kód MU
Název: Od myšlenky k produkci architektonického díla
Investor: Masarykova univerzita, Od myšlenky k produkci architektonického díla