KROČÁKOVÁ, Zuzana, Ingrid PROCHÁZKOVÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ. Vyučující na filmovém plátně: Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících. Pedagogická orientace. Brno, 2023, vol. 32, No 3, p. 249–264. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-249.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vyučující na filmovém plátně: Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících
Authors KROČÁKOVÁ, Zuzana, Ingrid PROCHÁZKOVÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁ.
Edition Pedagogická orientace, Brno, 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Rector's Office
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-249
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Changed: 11/2/2024 19:57.
Abstract
V Centru rozvoje kompetencí Masarykovy univerzity (CERPEK) mimo jiné nabízíme semestrální vzdělávací program určený vysokoškolským vyučujícím. Jeho podstatnou součástí je facilitovaná videoreflexe výuky, při které frekventanti a frekventantky uplatňují vědomosti a dovednosti nabyté v jiných částech vzdělávacího programu. Činí tak s ohledem na tzv. rozvojový pedagogický cíl, který si stanovují na základě svých potřeb. Právě videoreflexi výuky považujeme za efektivní nástroj pro rozvoj pedagogických kompetencí, který je individualizovaný a opřený o důkazy. Od roku 2017 jsme vedli vi-deoreflexi výuky s více než dvěma sty vyučujícími z různých fakult, s různou délkou praxe, zkušenostmi, motivací pro výuku a vzdělávacími potřebami. Cílem tohoto textu je představit námi vytvořený, teoreticky ukotvený a praxí ověřený systém facilitovaných videoreβlexí výuky, a to včetně zpětné vazby našich absolventů a absolventek. Představíme také příležitosti, které videoreflexe výuky přináší a překážky, kterým při ní čelíme. Videoreflexi výuky využíváme v mnoha podobách i mimo vzdělávací program, věříme proto, že tento text může být inspirativní nejen pro univerzity, které svým vyučujícím nabízí vzdělávací programy podporující rozvoj pedagogických dovedností, ale také pro jednotlivé vyučující preferující individuální a flexibilní způsoby rozvoje své výuky a sebe samých.
PrintDisplayed: 22/5/2024 08:06