k 2023

Communication as the key factor in the integration of children with different mother tongues

OŠMERA, Radim

Základní údaje

Originální název

Communication as the key factor in the integration of children with different mother tongues

Název anglicky

Communication as the key factor in the integration of children with different mother tongues

Autoři

Vydání

Supporting Multilingual Classrooms ECML – EU cooperation agreement 2023, 2023

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

inkluze, integrace, jazykově senzitivní výuka, žáci s OMJ, žáci s odlišným mateřským jazykem

Klíčová slova anglicky

heterogeneous classroom, different mother tongue

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 7. 11. 2023 16:50, Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D.

Anotace

V originále

The integration of children with a different mother tongue is a complex process. The pupils with a different mother tongue, the majority pupils, the classroom teacher, the teaching staff, the school, but also the parents of all pupils in the school need support. Each of these groups needs a different form of support. A key factor across these groups is communication. Communication needs to be clear, fair, sensitive, etc., but above all continuous. One of the surprising aspects of communicating with teachers is the fear of communicating with pupils with a different mother tongue.

Návaznosti

MUNI/A/1331/2022, interní kód MU
Název: Jazyková a literární komunikace VI.
Investor: Masarykova univerzita, Jazyková a literární komunikace VI.