D 2023

Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie

Název česky

Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie

Název anglicky

Vaniš and Palát's photograph of Barzi's Great Maitreya and its significance for the visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa : a case study

Autoři

BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou, od s. 201-243, 43 s. 2023

Nakladatel

Togga

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00134156

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7476-228-4

Klíčová slova anglicky

Buddha Maitreya; Barzi's Great Maitreya; Jokhang Temple; Lhasa; gilded copper statue; Josef Vaniš; Augustin Palát; Tibetan Buddhism; Iconography

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2024 09:21, Mgr. Ivona Vrzalová

Anotace

V originále

Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií, které by zachycovaly původní podobu před jejím zánikem. Zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát, a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout.

Anglicky

The paper discusses the gigantic statue of the future Buddha Maitreya, called Barji Champa, which was located in the main hall of the Jokhang Temple in Lhasa, Tibet. This roughly eight-metre-high gilded copper statue was destroyed by Maoist Red Guards in 1966 and today a replica, or rather an imitation of the original statue, stands in its place. Although it was the largest statue in Jokhang, not many photographs are known to show the original form before its demise. About a dozen of them have been published so far, with about a third coming from Czech or Czechoslovak authors. The first Czech photographer to photograph and publish the statue was Josef Vaniš in December 1954, and the last was Augustin Palát in September 1956, and it was their photographs that played a cardinal role in establishing that the statue had changed over time - that it had moved by hand. The paper will attempt to unravel this mystery of the change in hand gesture (mudra in Sanskrit) in the mid-1950s.

Návaznosti

GA23-06406S, projekt VaV
Název: Reprezentace a role tibetského buddhismu v narativech o Tibetu od roku 1950 do současnosti
Investor: Grantová agentura ČR, Reprezentace a role tibetského buddhismu v narativech o Tibetu od roku 1950 do současnosti