2023
Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda
NAVRÁTILOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda
Název česky
Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda
Název anglicky
Pupils’ contrasting their experiences in attainment groups and mixed-ability class: Qualitative probe
Autoři
Vydání
Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2023, 0031-3815
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
výkonnostní seskupování žáků, heterogenní třída, diferencovaná výuka, druhý stupeň ZŠ, vícepřípadová studie
Klíčová slova anglicky
attainment grouping, heterogeneous classroom, differentiated instruction, lower secondary school, multiple-case study
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2023 22:01, Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.
V originále
Předkládaná studie je věnovaná problematice seskupování žáků v prostředí druhého stupně základních škol. Studie si klade za cíl popsat, jak žáci vypovídají o zkušenostech s výukou ve výkonových skupinách, a to především v porovnání s výukou, která probíhá v heterogenní třídě. Studie vychází z dat získaných v rámci vícepřípadové studie. Žákovský pohled ukazuje, že učitelé diferencují výuku spíše ve skupinách než ve společné třídě, nicméně v rámci skupiny již výuka diferencovaná není. Seskupení žáků do výkonových skupin může učitele svádět k užívání unifikovanějších didaktických postupů, které odpovídají potřebám a možnostem skupiny jako celku nikoli měnícím se potřebám jednotlivců uvnitř skupin.
Anglicky
The presented study is devoted to the issue of attainment grouping in lower secondary schools. The study aims to describe and compare students’ experiences with attainment grouping and a mixed-ability class. The study is a part of a project that was designed as a multi-case study mapping the form of attainment grouping of pupils in lower secondary schools. The pupils’ view shows that teachers differentiate their teaching in attainment groups more than in a regular class, but within a group teaching is no longer differentiated. Attainment grouping may tempt teachers to use more unified didactic procedures that respond to the needs and possibilities of the group, rather than to the changing needs of individuals within the attainment groups.
Návaznosti
MUNI/A/1357/2018, interní kód MU |
|