J 2023

Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda

NAVRÁTILOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda

Název česky

Zkušenosti žáků s výukou ve výkonových skupinách: kvalitativní výzkumná sonda

Název anglicky

Pupils’ contrasting their experiences in attainment groups and mixed-ability class: Qualitative probe

Vydání

Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2023, 0031-3815

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

výkonnostní seskupování žáků, heterogenní třída, diferencovaná výuka, druhý stupeň ZŠ, vícepřípadová studie

Klíčová slova anglicky

attainment grouping, heterogeneous classroom, differentiated instruction, lower secondary school, multiple-case study

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 6. 2023 22:01, Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.

Anotace

V originále

Předkládaná studie je věnovaná problematice seskupování žáků v prostředí druhého stupně základních škol. Studie si klade za cíl popsat, jak žáci vypovídají o zkušenostech s výukou ve výkonových skupinách, a to především v porovnání s výukou, která probíhá v heterogenní třídě. Studie vychází z dat získaných v rámci vícepřípadové studie. Žákovský pohled ukazuje, že učitelé diferencují výuku spíše ve skupinách než ve společné třídě, nicméně v rámci skupiny již výuka diferencovaná není. Seskupení žáků do výkonových skupin může učitele svádět k užívání unifikovanějších didaktických postupů, které odpovídají potřebám a možnostem skupiny jako celku nikoli měnícím se potřebám jednotlivců uvnitř skupin.

Anglicky

The presented study is devoted to the issue of attainment grouping in lower secondary schools. The study aims to describe and compare students’ experiences with attainment grouping and a mixed-ability class. The study is a part of a project that was designed as a multi-case study mapping the form of attainment grouping of pupils in lower secondary schools. The pupils’ view shows that teachers differentiate their teaching in attainment groups more than in a regular class, but within a group teaching is no longer differentiated. Attainment grouping may tempt teachers to use more unified didactic procedures that respond to the needs and possibilities of the group, rather than to the changing needs of individuals within the attainment groups.

Návaznosti

MUNI/A/1357/2018, interní kód MU
Název: Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum procesů učení: od formálního vzdělávání k informálnímu učení:, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty