J 2023

Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022

TRAHORSCH, Petr a Hana SVOBODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022

Název anglicky

Spatial differentiation in contestant success in the district round of the Czech Geography Olympiad in 2021 and 2022

Autoři

TRAHORSCH, Petr (203 Česká republika, garant) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

GEOGRAFIE, Czech Geographical Society, 2023, 1212-0014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.900 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00131134

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

001024358400003

Klíčová slova anglicky

geographical competition; Geography Olympiad; gifted pupils; quantitative analysis; spatial differentiation.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2024 10:15, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Cílem článku je analyzovat výsledky okresních kol Zeměpisné olympiády ČR v letech 2020/2021 a 2021/2022 se zaměřením na prostorovou diferenciaci úspěšnosti při plnění soutěžních úloh. Tato kvantitativně orientovaná studie se snaží odpovědět na otázku: Jakým způsobem jsou prostorově diferencovány výsledky okresního kola Zeměpisné olympiády jako soutěže pro žáky nadané v zeměpise? Pro zodpovězení výzkumné otázky jsme analyzovali celkové výsledky soutěží 2020/2021 a 2021/2022, přičemž jsme se zaměřili především na rozdíly v úspěšnosti mezi jednotlivými kraji. Výsledky analýzy ukázaly významné rozdíly mezi kraji ČR i v rámci některých okresů, zejména Plzeňského a Pardubického kraje, a také významné rozdíly mezi okresy navzájem. Naopak v rámci jiných krajů, například Ústeckého, Karlovarského a Libereckého, nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly.

Anglicky

The aim of the article is to analyse the results of the district round of the Czech Geography Olympiad in 2020/2021 and 2021/2022 with a focus on the spatial differentiation of success in completing the competition’s tasks. This quantitatively oriented study tries to answer the question: In what way are the results of the district round of the Geography Olympiad as a competition for students gifted in geography spatially differentiated? To answer the research question, we analysed the overall results of the 2020/2021 and 2021/2022 competitions, while primarily focusing on the differences in the success rate between regions. The results of the analysis showed significant differences between the regions of Czechia, and within some districts, especially the Plzeň and Pardubice Regions, as well as significant differences between districts. On the other hand, within other regions, for example, the Ústí nad Labem, Karlovy Vary, and Liberec Regions, no statistically significant differences were identified.