2023
Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022
TRAHORSCH, Petr a Hana SVOBODOVÁZákladní údaje
Originální název
Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022
Název anglicky
Spatial differentiation in contestant success in the district round of the Czech Geography Olympiad in 2021 and 2022
Autoři
TRAHORSCH, Petr (203 Česká republika, garant) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
GEOGRAFIE, Czech Geographical Society, 2023, 1212-0014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.900 v roce 2022
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00131134
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
001024358400003
Klíčová slova anglicky
geographical competition; Geography Olympiad; gifted pupils; quantitative analysis; spatial differentiation.
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2024 10:15, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Cílem článku je analyzovat výsledky okresních kol Zeměpisné olympiády ČR v letech 2020/2021 a 2021/2022 se zaměřením na prostorovou diferenciaci úspěšnosti při plnění soutěžních úloh. Tato kvantitativně orientovaná studie se snaží odpovědět na otázku: Jakým způsobem jsou prostorově diferencovány výsledky okresního kola Zeměpisné olympiády jako soutěže pro žáky nadané v zeměpise? Pro zodpovězení výzkumné otázky jsme analyzovali celkové výsledky soutěží 2020/2021 a 2021/2022, přičemž jsme se zaměřili především na rozdíly v úspěšnosti mezi jednotlivými kraji. Výsledky analýzy ukázaly významné rozdíly mezi kraji ČR i v rámci některých okresů, zejména Plzeňského a Pardubického kraje, a také významné rozdíly mezi okresy navzájem. Naopak v rámci jiných krajů, například Ústeckého, Karlovarského a Libereckého, nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly.
Anglicky
The aim of the article is to analyse the results of the district round of the Czech Geography Olympiad in 2020/2021 and 2021/2022 with a focus on the spatial differentiation of success in completing the competition’s tasks. This quantitatively oriented study tries to answer the question: In what way are the results of the district round of the Geography Olympiad as a competition for students gifted in geography spatially differentiated? To answer the research question, we analysed the overall results of the 2020/2021 and 2021/2022 competitions, while primarily focusing on the differences in the success rate between regions. The results of the analysis showed significant differences between the regions of Czechia, and within some districts, especially the Plzeň and Pardubice Regions, as well as significant differences between districts. On the other hand, within other regions, for example, the Ústí nad Labem, Karlovy Vary, and Liberec Regions, no statistically significant differences were identified.