LINTNER, Tomáš, Tomáš DIVIÁK, Klára ŠEĎOVÁ a Petr HLAĎO. Ukrainian refugees struggling to integrate into Czech school social networks. Humanities and Social Sciences Communications. 2023, roč. 10, č. 409, s. 1-11. ISSN 2662-9992. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1057/s41599-023-01880-y.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ukrainian refugees struggling to integrate into Czech school social networks
Autoři LINTNER, Tomáš (703 Slovensko, garant, domácí), Tomáš DIVIÁK (203 Česká republika, domácí), Klára ŠEĎOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr HLAĎO (203 Česká republika, domácí).
Vydání Humanities and Social Sciences Communications, 2023, 2662-9992.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.500 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00131234
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1057/s41599-023-01880-y
UT WoS 001027847200003
Klíčová slova anglicky social integration; peer relationships; refugees; school networks; social network analysis
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Změněno: 24. 7. 2024 15:32.
Anotace
We provide a brief insight into the integration of Ukrainian refugees in school social networks in the Czech Republic following the mass migration caused by the Russian invasion of Ukraine. Our sample contains twelve classrooms with a total of 266 students in grades 5 to 9; 21.05% of the students were of Ukrainian origin. We employed multiplex exponential random graph modelling to assess the level to which Ukrainian refugees were integrated within peer networks, capturing both friendship and exclusion ties. We then employed a meta-analytical procedure to aggregate the results from the individual classrooms and a meta-regression to study the relationship between classroom ethnic composition and the level of integration of Ukrainian refugees. We found social networks to be formed heavily along ethnic lines with strong ethnic homophily in friendship ties and a propensity of the Ukrainian students to both send and receive fewer friendship ties than their Czech classmates. We found no evidence that the Ukrainian students sent or received more exclusion ties than their Czech classmates, suggesting that the Ukrainian students did not face explicit rejection from classmates; rather, we saw a tendency of the Ukrainian students to be neglected. Our findings stand in contrast to reports from school headmasters who asserted that the social integration of Ukrainian students was seamless. We further found a higher proportion of Ukrainian students in classrooms to be related to stronger homophilic behaviour and a lower tendency of Ukrainian students to make friends. Our results therefore imply that increased classroom diversity may negatively influence the integration of refugees in social networks.
Návaznosti
LX22NPO5101, projekt VaVNázev: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
s41599-023-01880-y.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Lintner, T. 26. 7. 2023

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2297321/s41599-023-01880-y.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2297321/s41599-023-01880-y.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/2297321/s41599-023-01880-y.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/2297321/s41599-023-01880-y.pdf?info
Vloženo
St 26. 7. 2023 12:50, Tomáš Lintner, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270
  • osoba prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D., učo 23233
  • osoba Mgr. Tomáš Diviák, Ph.D., učo 244078
  • osoba Tomáš Lintner, Ph.D., učo 438898
Atributy
 

s41599-023-01880-y.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2297321/s41599-023-01880-y.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2297321/s41599-023-01880-y.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
1,1 MB
Hash md5
0d21d854ccb2961efae2dbdb1092971a
Vloženo
St 26. 7. 2023 12:50

s41599-023-01880-y_Archive.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2297321/s41599-023-01880-y_Archive.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2297321/s41599-023-01880-y_Archive.pdf
Typ souboru
PDF/A (application/x-pdf)
Velikost
9,8 MB
Hash md5
4192d6bb91cf9008abd7619952173ea7
Vloženo
St 26. 7. 2023 13:04

s41599-023-01880-y.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2297321/s41599-023-01880-y.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2297321/s41599-023-01880-y.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
69,4 KB
Hash md5
a82ea30d0bbb23014095a8290e9ae51f
Vloženo
St 26. 7. 2023 13:05
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 18. 9. 2024 20:42