DOSTÁLOVÁ, Nicol. How do dyslexic children read? Evidence from eye tracking. In 17th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain. 2023. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2023.1609.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název How do dyslexic children read? Evidence from eye tracking
Autoři DOSTÁLOVÁ, Nicol.
Vydání 17th International Technology, Education and Development Conference, Valencia, Spain, 2023.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.21125/inted.2023.1609
Klíčová slova anglicky dyslexia, eye tracking, eye movements, reading
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Nicol Dostálová, učo 428713. Změněno: 17. 1. 2024 15:57.
Anotace
Developmental dyslexia is a specific learning disorder manifested by various reading difficulties and text processing. Nowadays, a large amount of information is presented in text form. Reading, which is intensively developed since primary school, is essential. Dyslexia negatively affects children’s vocabulary expansion and further knowledge uptake. Reading is related to eye movements, which differ in children with dyslexia. For these reasons, it is necessary to start early diagnostics, but eye movement measurement is not included. The analysis of eye movements can bring new knowledge to the diagnostics and consequent therapy of dyslexia. Based on this theoretical background, we realized a pilot study which consisted of a loud reading task adjusted for children in the 4th grade in elementary school (dyslexic readers and intact readers). Based on previous research in this field, we expect significant differences in the saccades and fixation parameters, such as saccadic amplitude, number of saccades and regressions, number of fixations and fixation duration. The main aim of this paper is to present preliminary results from a pilot study which consisted of a short loud reading task. Our conclusions can bring new knowledge for teachers and practitioners in the field of dyslexia children's education.
Návaznosti
MUNI/A/1356/2022, interní kód MUNázev: Studenti a učitelé v terciálním vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Studenti a učitelé v terciálním vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 19. 7. 2024 12:29