JURČÍK, Miroslav. Freedom and Respekt: Who Are the Montessori School Teachers? A Professional Identity Study in Czech Republic. ISSUES IN EDUCATIONAL RESEARCH. AUSTRALIA: Western Australian Institute for Educational Research Inc., 2023, roč. 33, č. 3, s. 1030-1046. ISSN 1837-6290.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Freedom and Respekt: Who Are the Montessori School Teachers? A Professional Identity Study in Czech Republic
Název česky Svoboda a respekt: Kdo jsou učitelé Montessori škol? Studie profesní identity v České republice
Autoři JURČÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ISSUES IN EDUCATIONAL RESEARCH, AUSTRALIA, Western Australian Institute for Educational Research Inc. 2023, 1837-6290.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Austrálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.400 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00131300
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
UT WoS 001098841000011
Klíčová slova česky profesní identita; Montessori škola; identita; učitel
Klíčová slova anglicky professional identity; Montessori school; teacher; identity
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 5. 4. 2024 10:43.
Anotace
This study investigates the professional identity of Montessori school teachers. The research was conducted using qualitative methodology, specifically in-depth semi-structured interviews with teachers in Montessori schools located in Brno, Czech Republic. The study found that the professional identity of Montessori school teachers consists of two main components: (1) PI of the creator of the prepared environment and (2) PI of the individual guide. These identities are mainly influenced by factors such as respect for the child's development and freedom in the classroom, as well as their own personal beliefs and values. The results highlight the importance of respecting the individuality of each child and creating a supportive environment that allows for freedom and exploration within structure. This research sheds light on the unique characteristics and challenges faced by Montessori teachers, and provides insights into the development of their professional identity.
Návaznosti
MUNI/A/1397/2021, interní kód MUNázev: Aktuální výzvy učitelské profese v České republice
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální výzvy učitelské profese v České republice
MUNI/A/1481/2020, interní kód MUNázev: Aktuální výzvy v profesi učitele 21. století
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální výzvy v profesi učitele 21. století
VytisknoutZobrazeno: 1. 8. 2024 03:01