J 2023

Freedom and Respekt: Who Are the Montessori School Teachers? A Professional Identity Study in Czech Republic

JURČÍK, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Freedom and Respekt: Who Are the Montessori School Teachers? A Professional Identity Study in Czech Republic

Název česky

Svoboda a respekt: Kdo jsou učitelé Montessori škol? Studie profesní identity v České republice

Autoři

JURČÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ISSUES IN EDUCATIONAL RESEARCH, AUSTRALIA, Western Australian Institute for Educational Research Inc. 2023, 1837-6290

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Austrálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 1.400 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00131300

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

001098841000011

Klíčová slova česky

profesní identita; Montessori škola; identita; učitel

Klíčová slova anglicky

professional identity; Montessori school; teacher; identity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2024 10:43, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

This study investigates the professional identity of Montessori school teachers. The research was conducted using qualitative methodology, specifically in-depth semi-structured interviews with teachers in Montessori schools located in Brno, Czech Republic. The study found that the professional identity of Montessori school teachers consists of two main components: (1) PI of the creator of the prepared environment and (2) PI of the individual guide. These identities are mainly influenced by factors such as respect for the child's development and freedom in the classroom, as well as their own personal beliefs and values. The results highlight the importance of respecting the individuality of each child and creating a supportive environment that allows for freedom and exploration within structure. This research sheds light on the unique characteristics and challenges faced by Montessori teachers, and provides insights into the development of their professional identity.

Návaznosti

MUNI/A/1397/2021, interní kód MU
Název: Aktuální výzvy učitelské profese v České republice
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální výzvy učitelské profese v České republice
MUNI/A/1481/2020, interní kód MU
Název: Aktuální výzvy v profesi učitele 21. století
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální výzvy v profesi učitele 21. století