2023
Old vs. New Middle Class : Collecting Identity in Interwar Central Europe as a Study Concept
RUSINKO, MarcelaZákladní údaje
Originální název
Old vs. New Middle Class : Collecting Identity in Interwar Central Europe as a Study Concept
Autoři
RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Paderborn, Mapping Art Collecting in Europe, 1860-1940 : Eastern and Western Sociocultural Perspectives, od s. 148-162, 15 s. FOKUS, Volume 10, 2023
Nakladatel
Brill | Schöningh
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00131311
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-657-79543-7
Klíčová slova anglicky
Knowledge class; old and new middle class; financial and human capital; collecting identity; collecting strategies.
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2024 16:35, Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D.
Anotace
V originále
The essay endeavours to examines the potential of recent concepts of two parallel middle classes (Peter Berger) – the old, traditional middle class and the new middle class, the knowledge class – applied on the field of modernist art collecting studies. It analyses the specific phenomenon of art collecting of businessmen, bankers, lawyers, attorneys, doctors as well as publishers, architects or artists – representatives of the quickly developing old and new middle class – that had been founded or built within the interwar period in Central Europe, as the notable integral parts of the social identity prospective constructs and private as well as professional lives lived by their owners. It suggests a structural societal categorization that aspires to link certain behavioural collecting attitudes and preferences to the individual identifiable social class or group more clearly.
Návaznosti
MUNI/FF-DEAN/1776/2021, interní kód MU |
|