C 2023

Old vs. New Middle Class : Collecting Identity in Interwar Central Europe as a Study Concept

RUSINKO, Marcela

Základní údaje

Originální název

Old vs. New Middle Class : Collecting Identity in Interwar Central Europe as a Study Concept

Autoři

RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Paderborn, Mapping Art Collecting in Europe, 1860-1940 : Eastern and Western Sociocultural Perspectives, od s. 148-162, 15 s. FOKUS, Volume 10, 2023

Nakladatel

Brill | Schöningh

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131311

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-657-79543-7

Klíčová slova anglicky

Knowledge class; old and new middle class; financial and human capital; collecting identity; collecting strategies.

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2024 16:35, Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D.

Anotace

V originále

The essay endeavours to examines the potential of recent concepts of two parallel middle classes (Peter Berger) – the old, traditional middle class and the new middle class, the knowledge class – applied on the field of modernist art collecting studies. It analyses the specific phenomenon of art collecting of businessmen, bankers, lawyers, attorneys, doctors as well as publishers, architects or artists – representatives of the quickly developing old and new middle class – that had been founded or built within the interwar period in Central Europe, as the notable integral parts of the social identity prospective constructs and private as well as professional lives lived by their owners. It suggests a structural societal categorization that aspires to link certain behavioural collecting attitudes and preferences to the individual identifiable social class or group more clearly.

Návaznosti

MUNI/FF-DEAN/1776/2021, interní kód MU
Název: Od van Gogha po Maneta: Mezinárodní obchodní aktivity a sběratelské ambice kritika Václava Nebeského jako vyslance českého umění v meziválečné Paříži
Investor: Masarykova univerzita, Od van Gogha po Maneta: Mezinárodní obchodní aktivity a sběratelské ambice kritika Václava Nebeského jako vyslance českého umění v meziválečné Paříži, Program děkana FF