RUSINKO, Marcela a Radka NOKKALA MILTOVÁ. Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů? In Anežka Bartlová - Hana Buddeus. Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem. Ústí nad Labem - Praha: Univerzita J. E. Purkyně - ÚDU AV ČR, v.v.i., 2022, s. 64-66. ISBN 978-80-7561-392-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
Název česky Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
Název anglicky Art Museums, Collecting Art and Provenance Research in Dialogue. Stories of Art History vs. Stories of Objects and Owners?
Autoři RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí) a Radka NOKKALA MILTOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Ústí nad Labem - Praha, Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem, od s. 64-66, 3 s. 2022.
Nakladatel Univerzita J. E. Purkyně - ÚDU AV ČR, v.v.i.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7561-392-9
Klíčová slova česky Provenienční výzkum; Objednavatelé; Akvizice; Muzea umění.
Klíčová slova anglicky Art Museums; Collecting Art; Provenance Research; Patrons.
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D., učo 13960. Změněno: 27. 9. 2024 10:34.
Anotace
Poznatky posledních desetiletí kontinuálně poukazují, nakolik je potřebné studovat jednotlivé umělecké artefakty nejen v souvislostech jejich stylového zařazení, významu či autorství, ale rovněž v kontextu sociálních interakcí a manipulací, navázaných na historickou stopu individuálních předmětů hmotné kultury. Objednavatelé, donátoři, sběratelé či majitelé, případně další institucionální život, jenž zkoumané a spravované předměty podstupují, tvoří významnou, přesto v našem prostředí opakovaně upozaďovanou vrstvu historické paměti. Dějiny uměleckého sběratelství a provenienční výzkum takto mohou být – napříč metodologickými přístupy i historickými periodami – nejen účinným interpretačním klíčem k uchopení komplexních historických fenoménů, otázek dobového vkusu či na kritickém diskursu postavených muzejních expozic. Mohou však být i platformou, v jejímž rámci se aktivně protnou cesty akademických pracovišť, muzeí umění a památkových ústavů, či uměleckého trhu. Takto vedený dialog pak může být i branou k jeho intenzifikaci v rovině trans-disciplinární a především mezinárodní.
Anotace anglicky
Findings from the past decades evidence the importance of studying artistic artefacts not only in terms of their style characteristics, meaning or authorship, but also in the context of social interactions and manipulations linked to the historical traces left by the individual “objects of material culture”. Patrons, donors, collectors, together with further institutional life that researched objects undergo create an important layer of historical memory arguably still underestimated in our historiography. Therefore, this panel suggests that history of art collecting, and provenance research performed in dialogue offers an effective interpretation tool to examine complex historical phenomena across the methodological approaches and/or historical periods. Such historical phenomena range from questions of period taste to museum expositions built on critical discourse. The proposed way forward could ideally provide a platform where the paths of academic institutions, art museums, heritage institutes and art markets cross in an active way. Hence, the dialogue represents a pathway to its intensification on transdisciplinary and transnational level.
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 13:18