2022
Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
RUSINKO, Marcela a Radka NOKKALA MILTOVÁZákladní údaje
Originální název
Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
Název česky
Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?
Název anglicky
Art Museums, Collecting Art and Provenance Research in Dialogue. Stories of Art History vs. Stories of Objects and Owners?
Autoři
RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí) a Radka NOKKALA MILTOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Ústí nad Labem - Praha, Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem, od s. 64-66, 3 s. 2022
Nakladatel
Univerzita J. E. Purkyně - ÚDU AV ČR, v.v.i.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7561-392-9
Klíčová slova česky
Provenienční výzkum; Objednavatelé; Akvizice; Muzea umění.
Klíčová slova anglicky
Art Museums; Collecting Art; Provenance Research; Patrons.
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 27. 9. 2024 10:34, doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D.
V originále
Poznatky posledních desetiletí kontinuálně poukazují, nakolik je potřebné studovat jednotlivé umělecké artefakty nejen v souvislostech jejich stylového zařazení, významu či autorství, ale rovněž v kontextu sociálních interakcí a manipulací, navázaných na historickou stopu individuálních předmětů hmotné kultury. Objednavatelé, donátoři, sběratelé či majitelé, případně další institucionální život, jenž zkoumané a spravované předměty podstupují, tvoří významnou, přesto v našem prostředí opakovaně upozaďovanou vrstvu historické paměti. Dějiny uměleckého sběratelství a provenienční výzkum takto mohou být – napříč metodologickými přístupy i historickými periodami – nejen účinným interpretačním klíčem k uchopení komplexních historických fenoménů, otázek dobového vkusu či na kritickém diskursu postavených muzejních expozic. Mohou však být i platformou, v jejímž rámci se aktivně protnou cesty akademických pracovišť, muzeí umění a památkových ústavů, či uměleckého trhu. Takto vedený dialog pak může být i branou k jeho intenzifikaci v rovině trans-disciplinární a především mezinárodní.
Anglicky
Findings from the past decades evidence the importance of studying artistic artefacts not only in terms of their style characteristics, meaning or authorship, but also in the context of social interactions and manipulations linked to the historical traces left by the individual “objects of material culture”. Patrons, donors, collectors, together with further institutional life that researched objects undergo create an important layer of historical memory arguably still underestimated in our historiography. Therefore, this panel suggests that history of art collecting, and provenance research performed in dialogue offers an effective interpretation tool to examine complex historical phenomena across the methodological approaches and/or historical periods. Such historical phenomena range from questions of period taste to museum expositions built on critical discourse. The proposed way forward could ideally provide a platform where the paths of academic institutions, art museums, heritage institutes and art markets cross in an active way. Hence, the dialogue represents a pathway to its intensification on transdisciplinary and transnational level.