C 2023

Health protection in children with ID: needs analysis

BAZALOVÁ, Barbora, Dana ZÁMEČNÍKOVÁ a Pavel SOCHOR

Základní údaje

Originální název

Health protection in children with ID: needs analysis

Autoři

BAZALOVÁ, Barbora (203 Česká republika, garant, domácí), Dana ZÁMEČNÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel SOCHOR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Madrid, PERSPECTIVAS INTERDISCIPLINARIAS PARA LA PROMOCIÓN DE LA INVESTIGACIÓN Y LA INNOVACIÓN EN EL ÁMBITO EDUCATIVO, od s. 173-182, 10 s. 1. 2023

Nakladatel

Dykinson

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Portugalsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00131325

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-84-1170-421-2

Klíčová slova anglicky

health protection; health promotion; disorders of intellectual develompment; qualitative approach

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 1. 2024 14:52, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

The chapter presents the result of the research based on the analysis of opinions and knowledge about health protection and promotion in children with intellectual development disorders in the Czech Republic (12 – 18 years old and adolescents with mild and moderate disorders). We focus on this issue within the international project Erasmus + Developing a Higher Education Curriculum in SET Teaching for the Health Protection and Promotion of Intellectually Disabled Individuals implemented in four countries: the Czech Republic, Turkey, Portugal, and Slovenia. The methodology was based on a qualitative approach with the descriptive-interpretive method. We focused on several specific areas by using an open-ended questionnaire: feeding, sleeping, personal hygiene, sexual health, contagious diseases prevention, first aid, emergency strategies, physical activity, and tech innovation to promote health. The sample consisted of various target groups with different perspectives, such as health professionals, NGO representatives, special needs teachers, curriculum development experts, academics, special education students, and individuals with intellectual development disorders. In total, 75 participants completed the survey. The analysis shows the importance of this issue for families with children with intellectual development disorders and teachers and the lack of a systematic approach.

Návaznosti

MUNI/A/1347/2022, interní kód MU
Název: Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním
Investor: Masarykova univerzita, Specifika potřeb edukačních a socializačních procesů dětí/dospělých s postižením/znevýhodněním