J 2023

Moralinis ugdymas pagal Joną Dlugošą ir jo įtaka šventajam Kazimierui

MATIAŠKO, Jozef Mário

Základní údaje

Originální název

Moralinis ugdymas pagal Joną Dlugošą ir jo įtaka šventajam Kazimierui

Název česky

Morální výchova podle Jana Długosze a jeho vliv na svatého Kazimíra

Název anglicky

Moral Education According to Jan Długosz and His Influence on Saint Casimir

Autoři

MATIAŠKO, Jozef Mário (703 Slovensko, garant, domácí)

Vydání

SOTER, Kaunas, Vytauto Didžiojo universitetas, 2023, 1392-7450

Další údaje

Jazyk

litevština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Litva

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131342

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

moral education; Jan Długosz; Saint Casimir; royal sanctity; Jagellonian dynasty

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 3. 2024 14:15, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Įprasta strategija, naudojama nagrinėjant moralinių vertybių mokymąsi vėlyvųjų viduramžių aristokratų visuomenėje, yra požiūris į jį kaip į padėties visuomenėje ir pasaulietinės dvaro mados įteisinimą. Tačiau tam tikri faktai suteikia mums kitokio žvilgsnio galimybių. Mūsų žiniomis, iki šiol nė viename tyrime nebuvo nagrinėtas glaudus Lenkijos kunigaikščio Kazimiero (1458-1484) ir jo mokytojo Jano Długoszo ryšys. Šiame tyrime daroma prielaida apie moralinių vertybių perdavimo per ugdymą galimybę. Istorinių šaltinių analizė leidžia daryti išvadą, kad mokytojas galėjo daryti įtaką kunigaikščiui Kazimierui per viduramžių karališkojo šventumo ir Dievo teisingumo teoriją. J. Długoszas sukūrė moralinio ugdymo koncepciją, išdėstytą veikale Annales seu cronicae. Jo motyvacija rėmėsi krikščioniškuoju pamaldumu ir atsakomybės už visuomenę jausmu. Jis sąmoningai naudojo idealizuotų krikščionių valdovų (daugiausia Jogailaičių) gyvenimo istorijas, kad mokytų kunigaikštį krikščioniškųjų vertybių. Jo paties protėvių moralinė patirtis turėjo paruošti kunigaikštį jo atsakomybei.

Česky

Běžnou strategií používanou při studiu učení morálních hodnot v pozdně středověké aristokratické společnosti je přistupovat k němu jako k legitimizaci postavení ve společnosti a světské dvorské módě. Některé skutečnosti nám však poskytují možnosti jiného pohledu. Pokud je nám známo, žádná studie se dosud nezabývala úzkým vztahem polského knížete Kazimíra (1458-1484) a jeho učitele Jana Długosze. Tento výzkum předpokládá možnost předávání morálních hodnot prostřednictvím vzdělání. Analýza historických pramenů nás vede k závěru, že učitel mohl ovlivňovat knížete Kazimíra prostřednictvím středověké teorie královské svatosti a Boží spravedlnosti. J. Długosz vytvořil svou koncepci mravní výchovy, uvedenou v Annales seu cronicae. Jeho motivace vycházela z křesťanské zbožnosti a pocitu odpovědnosti za společnost. Záměrně využíval životní příběhy idealizovaných křesťanských panovníků (především Jagellonců), aby knížete poučil o křesťanských hodnotách. Morální zkušenost vlastních předků měla knížete připravit na jeho odpovědnost.

Návaznosti

MUNI/A/1358/2022, interní kód MU
Název: Kde stojí historiografie v 21. století?
Investor: Masarykova univerzita, Kde stojí historiografie v 21. století?