MATIAŠKO, Jozef Mário. Moralinis ugdymas pagal Joną Dlugošą ir jo įtaka šventajam Kazimierui. SOTER. Kaunas: Vytauto Didžiojo universitetas, 2023, roč. 85 (113), č. 1, s. 55-69. ISSN 1392-7450. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7220/2335-8785.85(113).4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Moralinis ugdymas pagal Joną Dlugošą ir jo įtaka šventajam Kazimierui
Název česky Morální výchova podle Jana Długosze a jeho vliv na svatého Kazimíra
Název anglicky Moral Education According to Jan Długosz and His Influence on Saint Casimir
Autoři MATIAŠKO, Jozef Mário (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání SOTER, Kaunas, Vytauto Didžiojo universitetas, 2023, 1392-7450.
Další údaje
Originální jazyk litevština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Litva
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Open access odkaz na článek
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00131342
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.7220/2335-8785.85(113).4
Klíčová slova anglicky moral education; Jan Długosz; Saint Casimir; royal sanctity; Jagellonian dynasty
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 1. 3. 2024 14:15.
Anotace
Įprasta strategija, naudojama nagrinėjant moralinių vertybių mokymąsi vėlyvųjų viduramžių aristokratų visuomenėje, yra požiūris į jį kaip į padėties visuomenėje ir pasaulietinės dvaro mados įteisinimą. Tačiau tam tikri faktai suteikia mums kitokio žvilgsnio galimybių. Mūsų žiniomis, iki šiol nė viename tyrime nebuvo nagrinėtas glaudus Lenkijos kunigaikščio Kazimiero (1458-1484) ir jo mokytojo Jano Długoszo ryšys. Šiame tyrime daroma prielaida apie moralinių vertybių perdavimo per ugdymą galimybę. Istorinių šaltinių analizė leidžia daryti išvadą, kad mokytojas galėjo daryti įtaką kunigaikščiui Kazimierui per viduramžių karališkojo šventumo ir Dievo teisingumo teoriją. J. Długoszas sukūrė moralinio ugdymo koncepciją, išdėstytą veikale Annales seu cronicae. Jo motyvacija rėmėsi krikščioniškuoju pamaldumu ir atsakomybės už visuomenę jausmu. Jis sąmoningai naudojo idealizuotų krikščionių valdovų (daugiausia Jogailaičių) gyvenimo istorijas, kad mokytų kunigaikštį krikščioniškųjų vertybių. Jo paties protėvių moralinė patirtis turėjo paruošti kunigaikštį jo atsakomybei.
Anotace česky
Běžnou strategií používanou při studiu učení morálních hodnot v pozdně středověké aristokratické společnosti je přistupovat k němu jako k legitimizaci postavení ve společnosti a světské dvorské módě. Některé skutečnosti nám však poskytují možnosti jiného pohledu. Pokud je nám známo, žádná studie se dosud nezabývala úzkým vztahem polského knížete Kazimíra (1458-1484) a jeho učitele Jana Długosze. Tento výzkum předpokládá možnost předávání morálních hodnot prostřednictvím vzdělání. Analýza historických pramenů nás vede k závěru, že učitel mohl ovlivňovat knížete Kazimíra prostřednictvím středověké teorie královské svatosti a Boží spravedlnosti. J. Długosz vytvořil svou koncepci mravní výchovy, uvedenou v Annales seu cronicae. Jeho motivace vycházela z křesťanské zbožnosti a pocitu odpovědnosti za společnost. Záměrně využíval životní příběhy idealizovaných křesťanských panovníků (především Jagellonců), aby knížete poučil o křesťanských hodnotách. Morální zkušenost vlastních předků měla knížete připravit na jeho odpovědnost.
Anotace anglicky
A common strategy used to study learning of moral values in late medieval aristocratic society is to approach it as a legitimation of the position in society and secular courtly fashion. However, certain facts provide us with possibilities for different looks. To our knowledge, no study to date has examined the close relationship between Polish prince Casimir (1458–1484) and his teacher Jan Długosz. This research supposes the possibility of transferring moral values through education. The analysis of historical sources leads us to conclude that the teacher could influence prince Casimir through a medieval theory of royal sanctity and God's justice. J. Długosz created his concept of moral education, stated in Annales seu cronicae. His motivation was based on his Christian piety and sense of responsibility for society. He intentionally used life stories of idealized Christian rulers (mainly Jagellonians) to teach the prince about Christian values. The moral experience of his own ancestors was to prepare the prince for his responsibilities.
Návaznosti
MUNI/A/1358/2022, interní kód MUNázev: Kde stojí historiografie v 21. století?
Investor: Masarykova univerzita, Kde stojí historiografie v 21. století?
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 00:25