C 2023

Czech School Reforms : Between East and West.

NOVOTNÝ, Petr, Dominik DVOŘÁK a Michaela DVOŘÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Czech School Reforms : Between East and West.

Název česky

České školské reformy : Mezi východem a západem

Autoři

NOVOTNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Dominik DVOŘÁK (203 Česká republika) a Michaela DVOŘÁKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Cham, School Policy Reform in Europe, od s. 213-235, 23 s. Educational Governance Research, Vol. 22, 2023

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131343

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-031-35433-5

Klíčová slova česky

aktéři; česko; post-socialismus; školská politika; školské reformy

Klíčová slova anglicky

Actors; Czechia; Post-socialism; School policy; School reforms

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 6. 2024 11:10, doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.

Anotace

V originále

The chapter on Czech school policy reforms in the context of Central and Eastern Europe examines the role of local actors and international influences within individual school reforms. It describes and analyses examples of policy decisions and network-driven school reform initiatives through the series of school reforms that took place in the second half of the twentieth century and two decades of the present century. The central part of the chapter presents the post-socialist school reform transformations and the interplay between local and transnational actors. The chapter then discusses whether small and medium-sized countries such as Czechia are in a position to create an original functional school education model.

Česky

Kapitola o reformách české školské politiky v kontextu střední a východní Evropy zkoumá roli místních aktérů a mezinárodních vlivů v rámci jednotlivých školských reforem. Popisuje a analyzuje příklady politických rozhodnutí a iniciativ školské reformy iniciovaných sítěmi aktérů v kontextu série školských reforem, které proběhly ve druhé polovině dvacátého století a ve dvou desetiletích tohoto století. Ústřední část kapitoly představuje postsocialistické školské reformy a souhru mezi místními a nadnárodními aktéry. Kapitola poté pojednává o tom, zda jsou malé a střední země, jako je Česko, schopny vytvořit originální funkční model školního vzdělávání.

Návaznosti

MUNI/FF-DEAN/1520/2022, interní kód MU
Název: Zpracování kapitoly ke školským reformám pro kolektivní monografii School Policy Reform in Europe
Investor: Masarykova univerzita, Zpracování kapitoly ke školským reformám pro kolektivní monografii School Policy Reform in Europe, Program děkana FF