ŠTEFÁNIK, Michal a Marek KADLČÍK. Can In-context Learners Learn a Reasoning Concept from Demonstrations?. Online. In Proceedings of the 1st Workshop on Natural Language Reasoning and Structured Explanations (NLRSE). Toronto, Canada: The Association for Computational Linguistics, 2023, s. 107-115. ISBN 978-1-959429-94-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Can In-context Learners Learn a Reasoning Concept from Demonstrations?
Autoři ŠTEFÁNIK, Michal (703 Slovensko, garant, domácí) a Marek KADLČÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Toronto, Canada, Proceedings of the 1st Workshop on Natural Language Reasoning and Structured Explanations (NLRSE), od s. 107-115, 9 s. 2023.
Nakladatel The Association for Computational Linguistics
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14330/23:00131346
Organizační jednotka Fakulta informatiky
ISBN 978-1-959429-94-4
ISSN 0736-587X
Klíčová slova anglicky in-context learning; few-shot learning; generalization
Změnil Změnil: RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D., učo 3880. Změněno: 7. 4. 2024 23:08.
Anotace
Language models exhibit an emergent ability to learn a new task from a small number of input-output demonstrations. However, recent work shows that in-context learners largely rely on their pre-trained knowledge, such as the sentiment of the labels, instead of learning new associations from the input. We argue that the commonly-used few-shot evaluation using a random selection of in-context demonstrations can not disentangle models' reliance on such biases, as most of the randomly-selected demonstrations do not present relations informative for prediction beyond exposing the task's input-output distribution. Therefore, to evaluate models' in-context learning ability independent of models' memory, we introduce a Concept-sharing few-shot learning method choosing the demonstrations that share an underlying concept with the predicted sample. We extract a set of such concepts from available human explanations and measure how much models can benefit from presenting these concepts in few-shot demonstrations. We find that most of the recent in-context learners can not consistently benefit from the demonstrated concepts, irrespective of the model size. However, we note that T0 models are more sensitive to exhibited concepts, benefiting from concept-sharing demonstrations in 7 out of 8 evaluation scenarios.
Návaznosti
MUNI/A/1339/2022, interní kód MUNázev: Rozvoj technik pro zpracování dat pro podporu vyhledávání, analýz a vizualizací rozsáhlých datových souborů s využitím umělé inteligence
Investor: Masarykova univerzita, Rozvoj technik pro zpracování dat pro podporu vyhledávání, analýz a vizualizací rozsáhlých datových souborů s využitím umělé inteligence
VytisknoutZobrazeno: 19. 7. 2024 12:28