2023
Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
VÁLEK, Jan, Vítězslav VIŠNOVSKÝ, Petra PAVLÍKOVÁ a Tamara MIFKOVÁZákladní údaje
Originální název
Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Název česky
Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Název anglicky
Is it more important to know everything in physics or to know how to ask the right questions?
Autoři
VÁLEK, Jan, Vítězslav VIŠNOVSKÝ, Petra PAVLÍKOVÁ a Tamara MIFKOVÁ
Vydání
Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Umělá inteligence; vzdělávání; učitelé
Klíčová slova anglicky
Artificial intelligence; education; teachers
Změněno: 29. 8. 2023 17:26, PhDr. Jan Válek, Ph.D.
V originále
Článek je zaměřen na využití „umělé inteligence“ (AI) ve výuce nejenom fyziky, ale přírodních věd. V současnosti (jaro 2023) se silně rozvijí použití AI, kterého se ptáme ve fázi testování na různé otázky a AI nám lépe či hůře odpovídá. Problém ale tkví v tom, že kvalita odpovědi závisí na kvalitě otázky. Obdobný problém jsme poprvé zažili, když se rozšířil Google anebo vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totéž nás čeká i nyní. Pro pedagogickou praxi je ale potřeba, aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností tak, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace. Totéž platí samozřejmě i pro dotazy učitelů. Velkým rizikem pak mohou být neúplné odpovědi AI neaprobovaným učitelům.
Anglicky
The paper is focused on the use of "artificial intelligence" (AI) in teaching not only physics but also science. At present (spring 2023), the use of AI is strongly developed, and various questions are being asked. AI answers them for us better or worse. The problem is that the quality of the answer depends on the quality of the question. We first encountered a similar problem when Google and search engines became widespread. In this case, we had to learn to ask the right questions. The same thing awaits us now. However, for pedagogical practice, pupils/students still need to have the basic knowledge and skills to be able to correctly evaluate the information presented. The same applies, of course, to teachers' questions. A major risk can be incomplete (partially correct) AI answers to untrained teachers.
Návaznosti
MUNI/A/1291/2022, interní kód MU |
|