VÁLEK, Jan, Vítězslav VIŠNOVSKÝ, Petra PAVLÍKOVÁ and Tamara MIFKOVÁ. Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat? (Is it more important to know everything in physics or to know how to ask the right questions?). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? 2023.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Name in Czech Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Name (in English) Is it more important to know everything in physics or to know how to ask the right questions?
Authors VÁLEK, Jan, Vítězslav VIŠNOVSKÝ, Petra PAVLÍKOVÁ and Tamara MIFKOVÁ.
Edition Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? 2023.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Umělá inteligence; vzdělávání; učitelé
Keywords in English Artificial intelligence; education; teachers
Changed by Changed by: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Changed: 29/8/2023 17:26.
Abstract
Článek je zaměřen na využití „umělé inteligence“ (AI) ve výuce nejenom fyziky, ale přírodních věd. V současnosti (jaro 2023) se silně rozvijí použití AI, kterého se ptáme ve fázi testování na různé otázky a AI nám lépe či hůře odpovídá. Problém ale tkví v tom, že kvalita odpovědi závisí na kvalitě otázky. Obdobný problém jsme poprvé zažili, když se rozšířil Google anebo vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totéž nás čeká i nyní. Pro pedagogickou praxi je ale potřeba, aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností tak, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace. Totéž platí samozřejmě i pro dotazy učitelů. Velkým rizikem pak mohou být neúplné odpovědi AI neaprobovaným učitelům.
Abstract (in English)
The paper is focused on the use of "artificial intelligence" (AI) in teaching not only physics but also science. At present (spring 2023), the use of AI is strongly developed, and various questions are being asked. AI answers them for us better or worse. The problem is that the quality of the answer depends on the quality of the question. We first encountered a similar problem when Google and search engines became widespread. In this case, we had to learn to ask the right questions. The same thing awaits us now. However, for pedagogical practice, pupils/students still need to have the basic knowledge and skills to be able to correctly evaluate the information presented. The same applies, of course, to teachers' questions. A major risk can be incomplete (partially correct) AI answers to untrained teachers.
Links
MUNI/A/1291/2022, interní kód MUName: Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 2/10/2024 19:19