VÁLEK, Jan, Vítězslav VIŠNOVSKÝ, Petra PAVLÍKOVÁ a Tamara MIFKOVÁ. Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat? In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Název česky Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?
Název anglicky Is it more important to know everything in physics or to know how to ask the right questions?
Autoři VÁLEK, Jan, Vítězslav VIŠNOVSKÝ, Petra PAVLÍKOVÁ a Tamara MIFKOVÁ.
Vydání Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky Umělá inteligence; vzdělávání; učitelé
Klíčová slova anglicky Artificial intelligence; education; teachers
Změnil Změnil: PhDr. Jan Válek, Ph.D., učo 166133. Změněno: 3. 8. 2023 13:34.
Anotace
Článek je zaměřen na využití „umělé inteligence“ (AI) ve výuce nejenom fyziky, ale přírodních věd. V současnosti (jaro 2023) se silně rozvijí použití AI, kterého se ptáme ve fázi testování na různé otázky a AI nám lépe či hůře odpovídá. Problém ale tkví v tom, že kvalita odpovědi závisí na kvalitě otázky. Obdobný problém jsme poprvé zažili, když se rozšířil Google anebo vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totéž nás čeká i nyní. Pro pedagogickou praxi je ale potřeba, aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností tak, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace. Totéž platí samozřejmě i pro dotazy učitelů. Velkým rizikem pak mohou být neúplné odpovědi AI neaprobovaným učitelům.
Anotace anglicky
The paper is focused on the use of "artificial intelligence" (AI) in teaching not only physics but also science. At present (spring 2023), the use of AI is strongly developed, and various questions are being asked. AI answers them for us better or worse. The problem is that the quality of the answer depends on the quality of the question. We first encountered a similar problem when Google and search engines became widespread. In this case, we had to learn to ask the right questions. The same thing awaits us now. However, for pedagogical practice, pupils/students still need to have the basic knowledge and skills to be able to correctly evaluate the information presented. The same applies, of course, to teachers' questions. A major risk can be incomplete (partially correct) AI answers to untrained teachers.
Návaznosti
MUNI/A/1291/2022, interní kód MUNázev: Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí
Investor: Masarykova univerzita, Vzdělávání na základních a středních školách zaměřené na rozvoj přírodovědných, technických, digitálních, informatických a odborných kompetencí
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 18:27