J 2023

Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal : A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

CHVAJA, Radim, Juana CHINCHILLA, Angel GOMEZ a Martin LANG

Základní údaje

Originální název

Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal : A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

Autoři

CHVAJA, Radim (203 Česká republika, domácí), Juana CHINCHILLA (724 Španělsko), Angel GOMEZ (724 Španělsko) a Martin LANG (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

European Journal of Social Psychology, Wiley, 2023, 0046-2772

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.900 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131352

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

001037364400001

Klíčová slova anglicky

costly signalling; pilgrimage; religion; Santiago de Compostela; trustworthiness

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 6. 2024 14:43, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

Research suggests that costly displays of commitment increase trust and cooperation. In five studies (total n > 1,700), we investigated whether costly behaviours are more effective in promoting trust when integrated within a religious rather than secular context using the pilgrimage to Santiago de Compostela as a costly display of commitment. First, we show that pilgrims base their pilgrim identity on physical effort (Studies 1A and 1B).Next, in three pre-registered experiments (Studies 2–4) with the Spanish population, we compared the trustworthiness of people posting on Facebook about their participation in a religious pilgrimage and a secular pilgrimage/hike with various control posts. The results showed that pilgrims/hikers are perceived as more trustworthy than non-pilgrims and that long-distance pilgrims are perceived as more trustworthy than short-distance pilgrims.Moreover, these effects are stronger when the pilgrimage is framed in a religious context compared to a secular context. Our research highlights the key role of religion in the costly signalling of commitment.

Návaznosti

CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_074/0012727, interní kód MU
(Kód CEP: EF19_074/0012727)
Název: MSCAfellow3@MUNI
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, MSCAfellow3@MUNI, PO 2 Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
EF19_074/0012727, projekt VaV
Název: MSCAfellow3@MUNI
MUNI/A/1396/2022, interní kód MU
Název: Aktuální výzvy v kognitivním studiu náboženství
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální výzvy v kognitivním studiu náboženství

Přiložené soubory