LUBĚNOVÁ MORALES, Anna. Les nouvelles approches des textes littéraires en didactique de FLE. In IV. Mezinárodní studentské kolokvium CIFRE. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Les nouvelles approches des textes littéraires en didactique de FLE
Název česky Nové přístupy k literárním textům v didaktice francouzštiny
Název anglicky New approaches to literary texts in FFL didactics
Autoři LUBĚNOVÁ MORALES, Anna.
Vydání IV. Mezinárodní studentské kolokvium CIFRE, 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na stránky IV. mezinárodního studentského kolokvia
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky čtení ve francouzštině; literární text v hodinách francouzštiny; autentický literární text; dotazníkové šetření; kvantitativní výzkum; autorský web
Klíčová slova anglicky reading in French; literary text in a French language classroom; authentic literary text; questionnaire survey; quantitative research; website
Změnil Změnila: Mgr. Anna Luběnová Morales, učo 471717. Změněno: 6. 8. 2023 14:49.
Anotace
Dans les méthodes basées prioritairement sur la communication, la littérature a été souvent marginalisée. Or, à la suite d’un questionnaire proposé aux enseignant.e.s tchèques du FLE, on peut constater que le travail avec les documents authentiques intéresse le public des enseig-nant.e.s, mais aussi qu’il y a un manque de ressources de travail avec les textes littéraires pour les classes de FLE. La présente contribution montre d’abord plus en détail les résultats de la recherche et puis, elle se veut une réflexion sur les objectifs des activités variées, créées à la base de la lecture des textes authentiques littéraires avec les adolescents dans les classes de FLE. Enfin, sera présenté un site web, développé pour les en-seignant.e.s dans le cadre d’un projet doctoral avec le but d’appuyer le plus efficacement possible des habitudes et des nouvelles possibilités de la lecture dans les classes de FLE.
Anotace anglicky
Literature has often been marginalized in textbooks that primarily focus on the development of communicative competence. However, based on a questionnaire survey designed for teachers of FFL in the Czech republic, we can see that working with authentic documents is not only interesting for the FFL teachers' community, but also important, especially due to the lack of resources for working with authentic literary texts in FFL classes. The presentation introduces research results to date and the subsequent analysis of the obtained data. The presentation also includes a reflection on possible activities created on the basis of reading authentic literary texts with teenagers in FFL classrooms. Finally, a website created for FFL teachers as part of a doctoral project was presented with the aim of most effectively supporting the habits and new possibilities of reading and working with authentic literary texts in FFL classrooms at the B1 level.
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 18:26