STARÝ NOVOTNÝ, Vít. Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu. Zpravodaj CSTUG. Brno: CSTUG, 2023, roč. 33, 1-2, s. 3-38. ISSN 1211-6661. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
Název česky Nápadovník jmen pro tvůrčí psaní v LuaTeXu
Název anglicky Character Name Generator for Creative Writing in LuaTeX
Autoři STARÝ NOVOTNÝ, Vít (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Zpravodaj CSTUG, Brno, CSTUG, 2023, 1211-6661.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW DOI
Kód RIV RIV/00216224:14330/23:00131397
Organizační jednotka Fakulta informatiky
Doi http://dx.doi.org/10.5300/2023-1-2/3
Klíčová slova česky tvůrčí psaní; trie; jazykové modely; LuaTeX; Lua; expl3; xparse
Klíčová slova anglicky creative writing; trie; language models; LuaTeX; Lua; expl3; xparse
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Vít Starý Novotný, Ph.D., učo 409729. Změněno: 10. 8. 2023 11:00.
Anotace
Známý výrok informatika Phila Karltona říká, že na informatice jsou obtížné pouze dvě věci: vyprazdňování cache a přidělování jmen. Své o tom vědí i spisovatelé, kteří musí kromě příběhu a světa vymyslet jména všech svých příběhových postav. V tomto článku vyvineme jazykový model, který spisovatelům umožní automaticky generovat jména postav při tvůrčím psaní v LuaTeXu. Kromě pomoci při tvůrčím psaní si představíme i další možná použití jazykových modelů v LuaTeXu, jako je automatické přepínání vzorů dělení slov podle aktuálního jazyka a generování výplňového textu. TeXnicky zaměřeným čtenářům článek poslouží jako prvotní seznámení s programovacími jazyky Lua a expl3 a s LaTeXovým balíčkem xparse pro přípravu uživatelských rozhraní.
Anotace anglicky
A famous dictum of the computer scientist Phil Karlton says that there are only two difficult things in computer science: cache invalidation and naming things. This is also true in creative writing, where authors have to come up not just with a story and a setting but also the names of all their fictional characters. In this article, we develop a language model in LuaTeX, which allows authors to automatically generate names for their characters. Besides creative writing, we also discuss other uses of language models in LuaTeX, namely the automatic switching of hyphenation patterns based on the current language and blind text generation. For the TeXnically-minded users, the article acts as an introduction to the programming languages of Lua and expl3, and also the xparse LaTeX package for defining document commands in LaTeX.
VytisknoutZobrazeno: 24. 8. 2024 10:35