d 2022

Středověk (jinak) trvá #5 Projektina skříňka. Souboj bohů na beauty case?

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Středověk (jinak) trvá #5 Projektina skříňka. Souboj bohů na beauty case?

Název anglicky

The Middle Ages (differently) last #5 The Project Casket. Battle of the Gods on the beauty case?

Autoři

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ a Jana ČERNOCKÁ

Vydání

Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities; Pozdní Antika
Změněno: 8. 12. 2023 11:56, Mgr. Margarita Khakhanova

Anotace

V originále

Na konci osmnáctého století bylo v okolí římského kláštera San Francesco di Paola objeveno několik desítek tepaných předmětů ze čtvrtého století, které do historie vstoupily jako „Esquilinský poklad“. Mezi nimi byla také stříbrná toaletní skříňka s výjevy pohanského božstva, portréty objednavatelů s nápisem „Secundus a Projecta žijí v Kristu“. Jak se projevovala náboženská tolerance ve vizuální kultuře a představoval přechod na křesťanskou víru radikální změnu vkusu? Proč svěcené panny nastartovaly sexuální revoluci a jak bylo v pozdně antickém Římě ošetřeno majetkové právo manželů? Odpovídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v pátém pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá.

Anglicky

At the end of the eighteenth century, several dozen fourth-century wrought-iron objects were discovered in the vicinity of the Roman monastery of San Francesco di Paola, which went down in history as the "Esquiline Treasure". Among them was a silver dressing case with scenes of a pagan deity, portraits of the commissioners with the inscription "Secundus and Projecta live in Christ". How did religious tolerance manifest itself in visual culture, and did the conversion to the Christian faith represent a radical change in taste? Why did ordained virgins start a sexual revolution, and how was matrimonial property law treated in late antique Rome? Art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiří Macháček answer in the fifth episode of the podcast "The Middle Ages (Differently) Last".